یو پی اس

طرز کار یو پی اس چگونه است؟ اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟

طرز کار یو پی اس چگونه است

عبارت یو پی اس (ups) در اصل مخفف Uninterruptible Power Supply است که به معنی منبع تغذیه بی‌وقفه است. به طور کلی و مختصر می‌توان بیان کرد که وظیفه و طرز کار یو پی اس و در واقع این نوع از تجهیزات، تامین جریان برق مورد نیاز برخی دیگر از تجهیزات و وسایل برقی مصرف کننده، در زمان قطعی برق است و در همین حین پس از اینکه جریان برق مجدد برقرار شد، این دستگاه موظف است تا برق شبکه را تنظیم و ثابت نگه‌دارد.

علاوه بر این موجب می‌شود از ایجاد نویز و اختلالات در تجهیزات حساس جلوگیری شود. منبع تغذیه ups و یا همان برق اضطراری بدون وقفه که به آن یو پی اس نیز می‌گویند، نوعی دستگاه ذخیره برق بوده که با قطع شدن برق می‌تواند برق اضطراری و مورد نیاز انواع دستگاه‌ها را در فراهم کند.

می‌توان بیان کرد که این دستگاه دارای کاربرد‌های مختلفی است که عمدتا در مراکز داده، مزارع ارز دیجیتال، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، سیستم‌های اداری، خانگی و یا به صورت کلی در تامین برق انواع سیستم‌های حساس به کار برده می‌شود.

معمولا دستگاه یو پی اس برای محافظت از سخت‌افزارها و یا همچنین سیستم‌های مختلفی مانند کامپیوتر، مرکز داده و یا انواع تجهیزات الکترونیکی که قطع شدن ناگهانی برق می‌تواند در آن‌ها تلفات و یا اختلالات جدی ایجاد کنند، استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با طرز کار یو پی اس و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا کنیم.

اجزای دستگاه ups چیست؟ (اجزای تشکیل دهنده دستگاه یو پی اس)

لازم به ذکر است که دستگاه یو پی اس به طور کلی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در واقع اجزای تشکیل دهنده دستگاه یو پی اس می‌توانند با همکاری یکدیگر جریان ثابتی از برق را در مواقع لازم و ضروری در اختیار شما قرار دهند.

با توجه به اینکه نوع دستگاه یو پی اس شما چیست، ممکن است این اجزا به شکل‌های مختلفی نیز در آن‌ها استفاده شوند. به عنوان مثال دقت داشته باشید که یو پی اس آنلاین دارای طرح کاملا متفاوتی نسبت به نوع آفلاین است اما هر دو نوع دستگاه عمدتا چهار عنصر اصلی را دارند. در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین اجزای این دستگاه آشنا کنیم.

1. رکتیفایر و شارژر:

از جمله اجزای مهم دستگاه یو پی اس شارژر آن است. در واقع این شارژر برای مطمئن شدن از اینکه باتری‌های شما تا زمان فعال شدن، شارژ می‌مانند به کار گرفته می‌شوند. برای این امر AC ورودی باید به جریان مستقیم و یا DC تبدیل شود. در یو پی اس های آنلاین برق ورودی به طور مداوم توسط رکتیفایر به برق مستقیم تبدیل می شود تا در مرحله بعدی توسط اینورتر مجددا برق AC ساخته می شود و در این مدل یو پی اس، برد شارژر معمولا مجزا از رکتیفایر است. شارژر براساس منحنی شارژ باتری سیلد سرب اسید و بسته به اینکه باتری های متصل به آن در چه وضعیتی هستند، نسبت به اعمال جریان شارژ اقدام می کند.

2. باتری:

از دیگر اجزای دستگاه ups باتری آن است و در واقع انرژی را ذخیره می‌کنند تا شما بتوانید در زمان قطع برق از این دستگاه به راحتی استفاده کنید و به صورت رشته‌ ای متشکل از چند باتری به صورت سری به یکدیگر متصل هستند. البته مسئله ای که در این بخش وجود دارد این است که در صورت از کار افتادن باتری تمام این رشته می‌تواند از کار بیفتد. شارژر‌ وظیفه شارژ نگه داشتن باتری ها را برای ایجاد اطمینان از ثبات قدرت باتری‌ها دارند.

3. اینورتر:

اینورتر بخش مهم دیگر این دستگاه است که به منظور تبدیل کردن انرژی DC به انرژی AC شهری به کار گرفته می‌شود. بنابراین می‌توان بیان کرد که عملکرد این بخش دارای اهمیت بسیار زیادی است، چرا که بدون آن امکان استفاده از انرژی که ذخیره شده به شکل AC نیز وجود نخواهد داشت. در واقع دستگاه یو پی اس شامل بخش‌های مختلفی است که هر یک از آن‌ها دارای اهمیت بالایی بوده و عملکرد هر یک می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کارایی دستگاه یو پی اس داشته باشد. اینورتر نیز از جمله این بخش‌ها به شمار می‌رود.

4. سوئیچ:

از دیگر اجزای دستگاه ups می‌توان به سوئیچ اشاره کرد. به طور کلی در این دستگاه سه مرحله اولیه شارژر و یا همان تبدیل AC ورودی به DC، باتری‌ها که با DC شارژ می‌شود و اینورتر که انرژی را از DC به Ac تبدیل می‌کند، وجود دارد. اما یک عنصر و بخش بسیار مهمی به نام سوئیچ نیز وجود دارد که دارای عملکرد مهمی است و شکل آن با توجه به هر نوع یو پی اس که به کار برده می‌شود، متفاوت است.

در یو پی اس های آفلاین و یا نوع یو پی اس لاین اینتراکتیو، به محض قطع شدن برق این بخش راه‌اندازی شده، اینورتر را فعال می کند و از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده می کند. اما در یو پی اس های نوع آنلاین، برق به صورت مدام در اینورتر جریان دارد و تنها ورودی اینورتر از خروجی رکتیفایر به باتری ها تغییر می کند و بنابراین، سوئیچ به صورت خودکار تنظیم شده تا در صورت ایجاد هر نوع خرابی یا مشکل در عملکرد یو پی اس بلافاصله برق ورودی را از مسیر بایپس به خروجی متصل کند.

5. پردازنده:

این بخش که دستگاه یو پی اس به آن مجهز است با توجه به نوع دستگاه و عملکرد آن، از انواع متفاوت بوده و قابلیت‌های مهم را از راه نرم‌افزار و یا دیگر موارد امکان‌پذیر می‌کند و در واقع وظیفه مدیریت کردن بخش های مختلف یو پی اس را برعهده دارد و وضعیت عملکرد هر بخش را از راه نرم افزار یا نمایشگر ها نشان می دهد و این امکان را می دهد تا تنظیمات دستگاه را اصلاح نماید.

با این اجزای مهمی که در دستگاه یو پی اس نام برده شده، شما می‌توانید مطمئن شوید که در صورت ایجاد هر نوع اختلال ناگهانی، همچنان به برق دسترسی بدون وقفه داشته باشید.

اجزای دستگاه ups

روش کار دستگاه یو پی اس چگونه است؟

اکنون که با اجزای مختلف و مهم دستگاه یو پی اس آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با روش کار این دستگاه نیز به طور کلی آشنا کنیم. همچنین در صورتی که قصد دارید به صورت دقیق‌تر بدانید که ups چیست؟ می‌توانید مقاله مربوط به آن را در سایت مطالعه نمایید. سیستم یو پی اس نوعی سیستم پشتیبان برق به شمار می‌رود که در صورت ایجاد اختلالات در برق و یا قطع شدن برق از شبکه و با هدف تامین برق قابل اطمینان و بدون وقفه و تمیز برای دستگاه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

طرز کار یو پی اس بدین شکل است که در هنگام قطع شدن برق از شبکه، این سیستم با کمک انرژی ذخیره شده در باتری‌های خود، مانند یک منبع پشتیبان کننده برق عمل کرده و به عبارتی دیگر، به دستگاه‌های وصل شده به خود برق ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که سیستم یو پی اس دارای چند نوع ورودی بوده‌ که از انواع منابع از جمله شبکه برق شهری یا ژنراتور برق تغذیه می‌کند.

علاوه بر این سیستم ups دارای باتری است که موجب ذخیره انرژی الکتریکی می‌شود. در واقع در مورد نحوه عملکرد دستگاه یو پی اس باید بیان کرد که با قطع شدن برق از شبکه، این سیستم به صورت کاملا خودکار به اینورتر فرمان می‌دهد با کمک انرژی ذخیره‌سازی شده در باتری به عنوان پشتیبان کننده برق فعالیت داشته باشد.

پس از آن اینورتر انرژی DC ذخیره‌سازی شده باتری ups را به انرژی AC تبدیل کرده تا بدین گونه دستگاه‌های وصل شده به یو پی اس به برق خود دسترسی پیدا کنند. البته در مورد روش کار دستگاه یو پی اس همچنین باید بیان کرد که این سیستم می‌تواند به صورت خودکار نیز بهترین منبع تغذیه برای فراهم کردن برق را شناسایی و انتخاب کند که این امر موجب ارائه بهترین عملکرد نیز می‌شود.

یو پی اس از مصرف کننده در چه شرایط و مواردی محافظت می‌کند و چه محافظت‌هایی را برای مصرف کننده تأمین می‌کند؟

اکنون که به طور کلی با طرز کار یو پی اس آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که این سیستم از مصرف کننده در چه شرایط و مواردی محافظت می کند؟ در واقع به صورت کلی چهار مشکل اصلی وجود دارد که می‌تواند برای منبع برق شما ایجاد شود که با کمک سیستم یو پی اس می‌توانید از تمامی آن‌ها محافظت کنید. در ادامه به چند مشکل رایج اشاره می‌کنیم.

1. نوسانات برق (سرج):

گاهی اوقات ممکن است جریان برق به دلیل عوامل مختلفی اعم از رعدوبرق یا عدوات سوییچینگ، افزایش ناگهانی داشته باشد. این امر می‌تواند باعث افزایش ناگهانی و شدید جریان و بلافاصله افت جریان پس از آن شود که همین ویژگی می‌تواند منجر به ایجاد آسیب‌های جدی به انواع تجهیزات می‌شود. استفاده از دستگاه یو پی اس می‌تواند از آسیب‌های ناشی از نوسانات برق به تجهیزات مختلف جلوگیری کند.

2. افزایش ولتاژ:

افزایش ولتاژ در واقع زمانی صورت می‌گیرد که جریان برق عرضه شده نسبت به توان مورد نیاز بسیار بیشتر باشد که همین امر می‌تواند موجب داغ شدن بیش‌ از حد و آسیب‌های جدی شود. برخلاف مورد قبلی این نوع می‌تواند در یک دوره پایدار باشد که مشکلات متعددی ایجاد کند که سیستم یو پی اس در این زمان نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

3. کاهش ولتاژ:

کاهش ولتاژ زمانی ایجاد می‌شود که برق ارائه شده از مقدار مورد نیاز کمتر باشد. این امر می‌تواند ناشی از تقاضای ناگهانی برق در دیگر مناطق و یا ایجاد مشکل در شبکه باشد. کاهش ولتاژ در واقع موجب ایجاد آسیب و یا همچنین از دست دادن داده‌ها و اطلاعات شود. در صورت تمایل می‌توانید از دستگاه یو پی اس برای جلوگیری از ایجاد این نوع مشکلات استفاده کنید.

4. قطعی برق:

قطع شدن برق می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که ناگهانی اتفاق افتادن آن ممکن است باعث آسیب‌های جدی شود. نحوه عملکرد دستگاه یو پی اس به گونه‌ای است که در صورت ایجاد قطعی برق ناگهانی از ایجاد آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند و برق مورد نیاز سیستم‌های مورد نیاز شما را تامین می‌کند.

5. نوسانات فرکانس:

تغییرات در فرکانس شبکه که از عدم توازن مصرف و تولید و درشبکه برق ایجاد می شود می تواند به مصرف کننده ها آسیب برساند و در یو پی اس های آنلاین این نوع نوسان به طور کامل برطرف می شود.

6. هارمونیک ها

اعوجاج یا هارمونیک ها در ولتاژ و جریان شبکه که از بارهای غیر خطی ناشی می شود یکی دیگر از اختلال های شبکه برق هستند که توسط یو پی اس های آنلاین حذف می شوند و بدین ترتیب به تجهیزات متصل به یو پی اس آسیب وارد نمی شود.

یو پی اس از مصرف کننده در چه شرایطی محافظت می‌کند

سخن پایانی

دستگاه یو پی اس در واقع نوعی دستگاه است که برق مورد نیاز تجهیزات مختلف را در زمان قطع شدن برق تامین کرده و البته از آسیب‌های جدی ناشی از قطع شدن برق نیز جلوگیری می‌کند. این دستگاه از بخش‌های مختلفی ساخته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به پردازنده، باتری، شارژر، اینورتر و سوئیچ اشاره کرد. استفاده از دستگاه ups در واقع علاوه بر اینکه برای شما آرامش خاطر به همراه دارد  موجب می‌شود که از لوازم برقی و ایجاد آسیب‌های مختلف در زمینه سیستم‌های پزشکی، مخابراتی، صنعتی، سیستم های شبکه، بانک‌ها و ادارات جلوگیری کند.

در صورت تمایل می‌توانید این سیستم را از نامیرا نیرو خریداری کنید. نامیرا نیرو از مراکز تولید کننده و فروش یو پی اس است که دارای مزایای مختلفی اعم از تضمین قیمت، ضمانت کیفیت برتر محصولات، مشاوره تخصصی رایگان با ارائه بهینه ترین راهکار، پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته، گارانتی بدون قید و شرط و تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *