یو پی اس

یو پی اس چیست؟ کاربرد دستگاه ups در کدام صنایع است؟

ups چیست؟ مشخصات و کاربرد دستگاه یو پی اس

ups چیست؟ سیستم یو پی اس و یا سیستم برق اضطراری امروزه به یکی از ضروری‌ترین دستگاه ها برای بسیاری از تجهیزات و تاسیسات تبدیل شده است. در واقع می‌توان بیان کرد که به عنوان فراهم کننده امنیت برای کاربرانی باشد که نگران توقف عملکرد مصرف کننده های برقی خود، از دست رفتن داده‌ها و اطلاعات و یا آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر به تجهیزاتشان هستند.

دستگاه ups نوعی سیستم است که برق بدون وقفه را برای انواع تجهیزات الکتریکی و البته الکترونیکی تامین می‌کند و موجب می‌شود که روند کار بدون هیچ مشکلی به صورت عادی در زمان‌های ایجاد قطعی برق یا نوسانات شبکه ادامه دهد. لازم به ذکر است که امروزه از این سیستم در صنایع مختلف نیز استفاده می‌کنند و به عبارتی بهتر امروزه نه تنها در محیط های صنعتی و سازمان ها با زیرساخت های بزرگ، بلکه برای سیستم های شبکه و کامپیوتر اداری و مصارف خانگی و تجاری نیز استفاده می‌شود.

همچنین از آن‌‌جایی که این تجهیزات در انواع مختلفی تولید می‌شوند ممکن است مشخصات فنی متفاوتی نیز داشته باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم برای شما شرح دهیم که یو پی اس چیست و همچنین شما را با مشخصات فنی و کاربردهای دستگاه ups آشنا کنیم.

دستگاه یو پی اس ups (منبع تغذیه بدون وقفه) چیست؟

دستگاه ups چیست؟ این دستگاه دارای چه انواعی است؟ در صورتی که تمایل به تهیه این نوع از تجهیزات دارید احتمالا این سوالات را نیز در ذهن خود داشته باشید. سیستم یو پی اس در واقع همان منبع تغذیه بدون وقفه است که جریان برق مورد نیاز انواع تجهیزات را در هنگام قطع شدن برق فراهم می‌کند. البته وظیفه آن به اینجا ختم نمی‌شود و پس از برقرار شدن مجدد برق وظیفه دارد تا برق شبکه را تنظیم و ثابت نگه‌دارد.

البته علاوه بر این در برخی تجهیزات حساس از ایجاد هر نوع نویز و اختلالات نیز جلوگیری می‌کند. اکنون که دانستید دستگاه ups چیست، لازم به ذکر است که این نوع سیستم به طور کلی دارای انواع مختلفی است که به طور کلی آن‌ها را از نظر نوع مواد تشکیل دهنده و یا نحوه عملکرد دسته‌بندی می‌کنند.

مزایای استفاده از سیستم یو پی اس چیست؟

جهت داشتن یک خرید خوب شما علاوه بر اینکه باید بدانید که یو پی اس چیست، لازم است تا با مزایای این سیستم و مشخصات آن نیز به خوبی آشنا شوید. این سیستم مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استمرار فعالیت اشاره کرد. به عبارتی بهتر از جمله مهم‌ترین مزایای سیستم یو پی اس می‌توان به این مورد اشاره کرد که موجب می‌شود تمامی فعالیت‌های لازم و مهم استمرار داشته باشند.

زمانی که به پریز برق وصل شده‌اید، این سیستم موجب می‌شود که برای یک مدت زمان معین ایمنی لازم را برای تجهیزات شما ایجاد کند. همچنین با کمک سیستم ups می‌توانید از هدر رفتن داده جلوگیری کرده و علاوه بر آن به اپراتورها این امکان را می‌دهد تا دیگر تجهیزات شبکه را با یک روش ایمن‌تر خاموش نمایند. از دیگر مزایای مهم منبع تغذیه بدون توقف افزایش حفاظت است.

از آن‌جایی که مدار موجود در این سیستم به صورت مداوم قدرت ولتاژ را کنترل می‌کند، ممکن است احساس افزایش موج، سنبله و یا قطع برق شود‌. به همین دلیل نیز زمانی که دستگاه یو پی اس مشکل الکتریکی را حس کند، به برق AC انتقال داده می‌شود. بدین طریق محافظت بسیار مناسبی برای هر نوع تجهیزات برقی در منازل مسکونی و یا محیط کار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشخصات فنی دستگاه یو پی اس چیست؟

بر اساس آن‌چه که در پاسخ به این سوال ups چیست؟ برای شما شرح دادیم، دستگاه یو پی اس در واقع نوعی سیستم قدرتمندی است که برق را برای تجهیزات مورد نیاز در زمان قطع شدن برق شهری تامین می‌کند. امروزه انواع مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارند که هر یک دارای روش‌ کار و ویژگی‌های مختلفی بوده اما تمامی آن‌ها دارای هدف یکسان و یا همان ذخیره انرژی الکتریکی و تامین آن در زمان‌های قطعی برق است.

جهت خرید یو پی اس می‌توانید از طریق تماس تلفنی و یا از طریق سایت نامیرا نیرو اقدام نمایید. نامیرا نیرو مرکزی است که این نوع از تجهیزات را با تضمین قیمت، ضمانت کیفیت برتر محصولات و مشاوره تخصصی رایگان با ارائه بهینه ترین راهکار ارائه می‌دهد.

در مورد مشخصات فنی دستگاه یو پی اس باید بیان کرد که میزان مصرف برق در این سیستم‌ها بر اساس ولت آمپر (VA) و یا (KVA) محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که به دلیل تنوعی که این سیستم‌ها دارند ممکن است در ابعاد مختلفی تولید شوند که به منظور اطمینان از جا گرفتن سیستم در فضایی که به آن اختصاص داده‌اید باید حتما در ابتدا طول، عرض و ارتفاع آن را به درستی کنترل کنید.

وزن دستگاه‌ها از دیگر مشخصات فنی دستگاه یو پی اس بوده و ممکن است مختلف باشند بدین معنی که بعضی از این دستگاه‌ها دارای وزن بسیار سنگینی بوده و برای جابه‌جا کردن آن‌ها به چند نفر نیاز خواهد بود.

چرا از دستگاه یو پی اس استفاده کنیم؟

دلایل متعدد و مختلفی وجود دارد که بیان می‌کنند چرا بهتر است از دستگاه یو پی اس استفاده کنید. البته هر شخصی ممکن است دلیل منحصر به خود را داشته باشد اما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین دلایل استفاده از این دستگاه اشاره می‌کنیم.

1. محافظت از تجهیزات:

نوسانات برق ممکن است موجب وارد کردن آسیب‌های جدی به تجهیزات الکترونیکی شما شوند و یا اینکه آن‌ها را به طور کلی از بین ببرند. به همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از یک دستگاه یو پی اس جریان ثابتی از برق را ارائه دهید و بدین گونه بالاترین محافظت از تجهیزات خود را ایجاد کنید.

2. تضمین کننده بهترین عملکرد:

نوسانات برق ممکن است عملکرد غیر قابل پیش‌بینی تجهیزات شوند و یا اینکه در یک مقیاس بزرگ خرابی ایجاد کنند. در واقع سروری که آسیب دیده می‌تواند سیستم‌ها را در مقابل نقص‌های امنیتی آسیب پذیر کند و یا اینکه از انجام کار تمامی کارکنان ممانعت کند. همچنین بی برقی تجهیزات مهم و حیاتی می‌تواند بخش مونتاژ را به توقف برساند. اما با کمک استفاده از سیستم یو پی اس شما می‌توانید از دستگاه‌های مورد نیاز خود محافظت کرده و در نتیجه آن بهترین عملکرد نیز در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

3. محافظت از داده‌ها:

یک سیستم یو پی اس مناسب علاوه بر این می‌تواند از خراب شدن داده‌ها و یا از بین رفتن آن‌ها در طی قطعی برق نیز جلوگیری کند. در واقع به کارکنان وقت می‌دهد تا بتوانند در زمان قطعی برق علاوه بر ادامه فعالیت خود همچنین به ذخیره‌سازی کارهای خود کنند و سیستم‌ها را نیز به صورت کاملا ایمن خاموش نمایند. در واقع چند دقیقه برق اضافی می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که دارای حجم بسیار زیادی داده هستند، تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

4. تداوم خدمات:

بانک‌ها، خطوط هوایی، هتل‌ها و یا شرکت‌های حمل‌ونقل از جمله مراکزی هستند که باید به صورت مستمر فعالیت داشته باشند و بنابراین به یک پشتیبانی قوی نیروی برق نیز نیاز خواهند داشت. یک دستگاه یو پی اس می‌تواند این تضمین را ایجاد کند که حتی در صورت قطعی برق تمامی سیستم‌های ارتباطی و یا کامپیوترهای این مراکز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

چرا از دستگاه یو پی اس استفاده کنیم

چه یو پی اس برای ما مناسب است؟

تمامی افرادی که به تهیه دستگاه یو پی اس نیاز دارند قطعا به دنبال نوعی هستند که دارای کیفیت بالایی باشد. برای اینکه بدانید چه نوعی برای شما مناسب است باید به نکات مهم و متعددی توجه کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. مشخص نمودن توان یو پی اس:

توان دستگاه یو پی اس نقش بسیار مهمی در برآورده کردن نیازهای شما خواهد داشت. در واقع مدل مورد نظر شما باید بتواند نیازهای برقی تجهیزات الکتریکی که مصرف می‌کنید را تامین کند. منظور از توان در واقع مقدار برق ارائه شده به تجهیزات توسط دستگاه یو پی اس است. طبیعی است که دستگاه هر چقدر توان و ظرفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند تجهیزات بیشتری را نیز پشتیبانی کند.

2. زمان لازم برای پشتیبان‌گیری:

منظور از زمان لازم برای پشتیبان‌گیری در اصل همان زمانی است که یک دستگاه یو پی اس بتواند در زمان قطع شدن برق از باتری برای تامین کردن برق لازم استفاده شود. این زمان دارای اهمیت بسیار زیادی است. شما باید سیستمی را انتخاب کنید که زمان پشتیبان‌گیری لازم را در اختیار شما قرار دهد تا هیچ نوع اطلاعاتی را از دست ندهید.

3. انتخاب باتری مناسب:

خرید باتری یو پی اس مناسب که از جمله بخش‌های مهم موجود در دستگاه یو پی اس است، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که باتری وظیفه دارد تا برق مورد نیاز را در زمان قطع شدن برق تامین کند. به همین دلیل برای تهیه سیستم یو پی اس مناسب باید به توان آن دقت کنید.

4. قابلیت تنظیم پارامترها:

تنظیم پارامترها کمک می‌کند تا عملکرد یو پی اس را تصحیح کنید. برای این امر در واقع پارامترها را بر روی فرمت مناسبی قرار می‌دهند تا یو پی اس بتواند بهترین عملکرد را ارائه دهد. البته این تنظیمات عمدتا توسط خود کارخانه انجام می‌شوند اما برخی از تولیدکنندگان وجود دارند که تنظیم این پارامترها را برعهده کاربران قرار می‌دهند و باید به این ویژگی توجه کنید.

5. زمان لازم برای سوئیچ تایم:

سوئیچ تایم به زمانی می‌گویند که جریان از برق شهر به باتری و یا برعکس انتقال داده می‌شود. در زمان تهیه این دستگاه باید به این ویژگی مهم توجه کنید. به هر میزان که این مدت زمان کمتر باشد، احتمال خاموش شدن دستگاه نیز کمتر می‌شود. این مدت زمان برای برخی تجهیزات بسیار حساس بوده و باید کمتر از میلی ثانیه باشد که در این صورت دستگاه‌های یو پی اس آنلاین تبدیل دوگانه پیشنهاد می‌شود.

6. نویز شنیداری:

برخی از دستگاه‌های یو پی اس ممکن است به هنگام روشن شدن صدای بسیار زیاد و گاه آزاردهنده‌ای از خود تولید کند و به عبارتی بهتر باعث نویز شود. این صدا در برخی محیط‌ها مانند بیمارستان‌ها و یا سازمان‌ها باید به کمترین میزان خود برسد. به همین دلیل در زمان تهیه به این ویژگی توجه کنید.

7. فضای مورد نیاز:

نصب سیستم یو پی اس نیازمند فضای کافی و مناسب بوده و به دلیل لزوم اتصال تعدادی باتری در این سیستم و استفاده از کابینت باتری ups و تابلو برق علاوه بر دستگاه، داشتن فضای کافی باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین این سیستم جهت عملکرد بهتر و داشتن طول عمر بیشتر باید در شرایط نگهداری مناسب به دور از نور آفتاب، گرد و خاک و در دمای مناسب استاندارد باشد.

چه یو پی اس برای ما مناسب است

کاربرد دستگاه ups چیست؟

اکنون که با دستگاه یو پی اس آشنا شدید احتمالا تمایل دارید بدانید که کاربرد دستگاه ups چیست؟ امروزه این دستگاه را در صنایع و محیط‌های مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تجهیزات پزشکی:

تجهیزات پزشکی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند به طوری که حتی قطعی‌های کم نیز ممکن است عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد. قطع شدن برق و یا نوسانات آن ممکن است منجر شود برخی دستگاه‌های مهم پزشکی از کار افتاده و سلامتی افراد را به خطر بیندازد. از جمله رایج‌ترین کاربرد دستگاه یو پی اس می‌توان به استفاده از آن در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها اشاره کرد که از ایجاد خطرها و آسیب‌های جدی ناشی از قطعی برق جلوگیری می‌کند.

2. سیستم‌های شبکه و اداری:

سیستم‌های اداری و کامپیوترها اغلب دارای حساسیت بسیار زیادی نسبت به قطعی و نوسانات برق هستند. خاموش شدن ناگهانی این نوع سیستم‌ها ممکن است منجر به از دست رفتن اطلاعات و داده‌های بسیار زیادی شود و ادامه روند کار سازمان را مختل کند. به همین دلیل استفاده از دستگاه یو پی اس می‌تواند در این محیط‌ها و برای تجهیزاتی مانند کامپیوتر اهمیت بسیار زیادی داشته باشد چرا که از داده‌ها و اطلاعات مهم محافظت می‌کند.

3. موسسات مالی و آموزشی:

از دیگر کاربرد دستگاه ups می‌توان به استفاده از آن در موسسات مالی و آموزشی اشاره کرد. بانک‌ها، شرکت‌های فناوری و یا دیگر سازمان‌های مالی بیشترین استفاده را از تجهیزات الکترونیکی دارند و به همین دلیل نوسانات و یا قطعی برق ممکن است فعالیت آن‌ها را مختل کند. سیستم یو پی اس به این موسسات کمک می‌کند تا حتی در زمان قطع شدن برق نیز بتوانند وجوه دیجیتالی خود را کنترل کنند. علاوه بر آن امروزه موسسات آموزشی نیز برای اهداف آموزشی خود وابستگی زیادی به سیستم‌های الکترونیکی دارند. سیستم یو پی اس می‌تواند یک محیط امن برای یادگیری را در اختیار قرار دهد.

4. تجهیزات مخابراتی:

تجهیزاتی که در زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی از جمله اپراتور ها، برج های مخابراتی، شبکه های ارتباطی ماهواره ای و نظامی نیاز به برق بدون وقفه به صورت مداوم و حفاظت کامل از تجهیزات خود دارند که سیستم های UPS این قابلیت را به آن ها می دهد.

5. تجهیزات آزمایشگاهی:

آزمایشگاه های پزشکی و صنعتی دارای تجهیزات فوق حساس هستند که پارامتر های مختلف را در شرایط خاص اندازه گیری می کنند و از این جهت دقت در اندازه گیری بسیار امری حیاتی محسوب می شود. نوسانات و قطعی برق می تواند به این تجهیزات آسیب های جدی وارد کند یا آن ها را از حالت کالیبره خارج کند و در نتیجه مقادیر اندازه گیری شده غیر دقیق را ارائه نماید. بنابراین استفاده از دستگاه های یو پی اس برای تجهیزات آزمایشگاهی بسیار ضروری است. همچنین از دست رفتن نمونه آزمایشگاهی در برخی موارد بسیار مشکل ساز و غیر قابل جبران است و بنابراین وجود سیستم یو پی اس به همراه باتری سیلد اسید جهت تضمین عملکرد بدون وقفه این دستگاه ها حتی در شرایط قطعی برق بسیار حائز اهمیت است.

6. ناوگان های حمل و نقل:

سیستم ها و زیرساخت های حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی دارای تجهیزات و ادواتی هستند که عملکردشان بسیار پر اهمیت و حساس است و جان افراد بسیار و روند حمل و نقل در گرو آن ه است. بدین جهت و برای تضمین عملکرد قابل اطمینان و بدون وقفه تجهیزات بسیار حساس نیاز به استفاده از سیستم های برق اضطراری یو پی اس برای این کاربرد غیر قابل چشم پوشی است.

7. سیستم های امنیتی و نظارتی:

تجهیزاتی که امنیت یک مکان حساس را تضمین می کنند از جمله سیستم های نظارتی، دوربین های مدار بسته و دزدگیر ها در شرایط بدون برق نیز بایستی بتوانند به عملکرد خود ادامه داده و از این جهت و همچنین به منظور حفاظت از آسیب رسیدن به آن ها می بایست از دستگاه های یو پی اس استفاده کرد.

8. کاربرد مسکونی:

در منازل مسکونی نیز امروزه سیستم‌های مختلفی وجود دارد که به جریان ثابت برق نیاز دارند. از دیگر کاربرد دستگاه یو پی اس این است که فعالیت بدون وقفه این سیستم‌ها در منازل مسکونی را حفظ می‌کند. لوازم حساس مانند یخچال و یا کامپیوتر به منبع تغذیه پایداری نیاز دارند که سیستم یو پی اس علاوه بر تامین برق مورد نیاز از آن‌ها در برابر نوسانات برق نیز محافظت می‌کند.

کاربرد دستگاه ups چیست

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود به شرح این موضوع بپردازیم که دستگاه یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد. دستگاه ups از جمله تجهیزات ضروری است که دارای مزایای بسیار زیاد و متعددی است. در واقع این دستگاه موجب می‌شود که در زمان مواجه شدن با قطعی و یا نوسانات برق از تجهیزات مهم و حساس خود محافظت کنید و علاوه بر آن برق لازم برای ادامه فعالیت را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این سیستم‌ها امروزه در صنایع مختلف استفاده می‌شود و به عنوان مثال در بیمارستان‌ها، منازل مسکونی، موسسات آموزشی و مالی نیز کاربرد بسیار زیادی دارند.

در صورت تمایل می‌توانید محصولات نامیرا نیرو را مشاهده نمایید و برای دریافت مشاوره رایگان تخصصی با مجموعه تماس بگیرید. گارانتی بدون قید و شرط، تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها، ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس، نگهداری و تعمیرات سیستم‌های برق اضطراری از جمله مزایای این مرکز به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *