یو پی اس

محاسبه توان یو پی اس چگونه انجام می شود؟ فرمول آن چیست؟

محاسبه توان یو پی اس

یو پی اس دستگاه برقی است که وظیفه اصلی آن تامین کردن برق انواع دستگاه‌ها از جمله کامپیوتر، دوربین، کرکره برقی و موارد بسیار دیگری در زمان قطع شدن جریان برق است. البته علاوه بر این همچنین وظیفه دارد تا از نوسانات برق جلوگیری کند. بنابراین شما با خرید این دستگاه می‌توانید از انواع تجهیزات الکتریکی خود در برابر مشکلات برق جلوگیری کنید.

اما برای اینکه بتوانید یک دستگاه یو پی اس مناسبی برای تجهیزات مورد نظر خود انتخاب کنید باید حتما توان تمامی دستگاه‌هایی که به آن وابسته هستند را حساب کنید. به هر میزان که توان یو پی اس شما بیشتر و یا به عبارتی بالاتر باشد، پشتیبانی بسیار بهتری نیز از تجهیزات الکتریکی شما خواهد داشت.

بنابراین می‌توان بیان کرد که محاسبه توان یو پی اس از مهم‌ترین نکات خرید این دستگاه به شمار می‌رود، چرا که این دستگاه باید در زمان قطع شدن برق و یا ایجاد نوسانات مختلف در برق بتواند برق دستگاه‌های مورد نظر شما را تامین کند. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با نحوه محاسبه توان یو پی اس آشنا کنیم.

فرمول محاسبه توان یو پی اس (محاسبه kva یو پی اس) چیست؟

در ابتدا لازم است ذکر کنیم که هر نوع یو پی اس مزایای خاصی را ارائه می‌دهد، بنابراین با ترکیب ویژگی های عملکردی، ویژگی های بارهای تغذیه شده و محیطی که در آن استفاده می شود، می توان برنامه های کاربردی را برای هر نوع فهرست و گروه بندی کرد.

از جمله کاربرد دستگاه ups در انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آفلاین: بارهای الکترونیکی کوچک – کامپیوتر خانگی – برنامه های اصلی خانگی
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو: ایستگاه کاری – ایستگاه های اینترنتی – تابلوهای تلفن – صندوق های پول – پایانه های POS – فکس – سیستم های لامپ اضطراری کم مصرف – سیستم های ایمنی – اتوماسیون خانگی و صنعتی
  • یو پی اس آنلاین تبدیل دوگانه: شبکه IT شرکتی – مخابرات – هر برنامه بالقوه دیگری که نیاز به عملکرد مداوم و انرژی با کیفیت بالا دارد.

اما دستگاه یو پی اس و یا همان منبع تغذیه بی‌وقفه یکی از مهم‌ترین بخش‌های فناوری روز بوده که برق مورد نیاز را در زمان قطع و یا نوسانات برق در اختیار قرار می‌دهد. با این وجود انتخاب مناسب آن با ظرفیت لازم می‌تواند کار سختی باشد.

در صورتی که تمایل دارید می‌توانید از مرکز نامیرا نیرو به کمک مشاوره رایگان تخصصی، از کارشناسان فعال در این زمینه اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید‌. تضمین قیمت، ضمانت کیفیت برتر محصولات، پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته و گارانتی بدون قید و شرط از مهم‌ترین مزایای این مرکز به شمار می‌روند.

 دستگاه ups در واقع دارای بازدهی بیشتر از 95 درصد هستند. این دستگاه‌ها می‌توانند با دقت به توان مصرفی خود تا یک مدت زمان مشخصی بر اساس فرمول محاسبه ی kva یو پی اس برق خروجی را برای شما فراهم کنند:

فرمول محاسبه توان یو پی اس

در محاسبه توان یو پی اس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در مورد نحوه محاسبه توان ups شما باید به نکات مختلف و مهمی که از جمله عوامل موثر و تاثیرگذار هستند، دقت کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی هر کدام از این عوامل بپردازیم.

● توان مورد نیاز خود را تعیین کنید

پیش از تهیه یو پی اس باید در ابتدا حتما به طور دقیق مقدار برق مورد نیاز خود را مشخص کنید. برای محاسبه توان ups مورد نیاز و ضروری باید مقدار وات و یا توان تمامی دستگاه‌هایی که قصد دارید به آن متصل کنید را به طور دقیق محاسبه نمایید. شما می‌توانید میزان دقیق وات هر کدام از دستگاه‌های الکتریکی خود را بر روی برچسب و یا دفترچه راهنمای کاربری پیدا کنید.

● کل توان مورد نیاز را محاسبه کنید

اکنون که توان هر یک از دستگاه‌های الکتریکی مورد نظر خود را پیدا کردید باید وات تمامی دستگاه‌ها را گردآوری کرده و به عبارتی بهتر تمامی آن‌ها را با یکدیگر جمع کنید و بدین ترتیب کل توان مورد نیاز برای خرید دستگاه یو پی اس مناسب را به دست آورید. بسیار مهم است که تمامی دستگاه‌هایی که به آن وصل می‌شوند از جمله چاپگرها، اسکنرها و یا هر نوع تجهیزات جانبی دیگری بتوانند در صورت لزوم برق مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنند.

● ضریب توان (pf) را تعیین کنید

ضریب توان و یا همان pf در اصل مقدار مصرف توان الکتریکی در یک مدار است. به عبارتی بهتر ضریب توان و یا POWER FACTOR به صورت نسبت توان واقعی بر اساس وات به توان ظاهری بر اساس ولت آمپر تعریف می‌شود. به عبارتی دیگر ضریب توان معیاری است و نشان دهنده این امر است که چه مقدار از توان کل یک مدار به منظور انجام کارهای مفید به کار برده می‌شود و چه مقدار از آن هدر خواهد رفت.

ضریب توان 1 نیز به این معنی است که تمام توان الکتریکی موجود به منظور انجام کارهای مفید به کار گرفته می‌شود، این در حالی است که ضریب توان کمتر از 1 به معنی این است که بخشی از توان مصرفی هدر می‌رود. به منظور اینکه این نکته محاسبه توان یو پی اس را درست متوجه شوید در ادامه یک مثال برای شما ذکر کرده‌ایم.

مثال: یک یو پی اس 1 کاوا با ضریب توان 1 داریم توان این دستگاه بر حسب وات 1kw و توان ظاهری آن حدود 1kva است.

ضریب توان و یا pf = توان واقعی (W)/ توان ظاهری (VA)

دقت کنید که دستگاه دارای ضریب توان کم ممکن است باعث افزایش هزینه‌های انرژی شود، چرا که شرکت برق باید بتواند توان ظاهری بیشتری به مدار عرضه کرده تا همان مقدار سطح تقاضای برق واقعی فراهم شود. این امر می‌تواند باعث افزایش قبض‌های برق شود و البته می‌تواند مشکلات جدی نیز در تجهیزات و سیستم الکتریکی ایجاد کند که برای کنترل ضریب توان پایین تولید نشده‌اند.

● ظرفیت UPS مورد نیاز را محاسبه کنید

دیگر نکته مهم در مورد محاسبه توان ups همان ظرفیت یو پی اس مورد نیاز است. ظرفیت مورد نیاز و اهمیت یو پی اس در واقع حداکثر توانی است که می‌تواند در اختیار قرار دهد که حتما باید در زمان محاسبه توان این دستگاه در نظر گرفته شود‌. برای اینکه بتوانید ظرفیت مورد نیاز و لازم را محاسبه کنید باید کل توان مورد نیاز را در ضریب توان ضرب کنید. نتیجه این کار به شما توان بر حسب ولت آمپر (VA) دستگاه ups مورد نیاز شما را در اختیار قرار می‌دهد.

● زمان برق دهی

زمان برق دهی در اصل مدت زمانی است که بتواند برق تجهیزات الکتریکی مورد نظر شما را تامین کند. برای اینکه بتوانید زمان برق دهی را محاسبه کنید، باید در ابتدا نحوه محاسبه ظرفیت باتری ups برای میزان آن و همچنین میزان مصرف برق دستگاه‌های خود را به طور دقیق بدانید. فرمول محاسبه میزان برق‌دهی به شکل زیر است:

زمان اجرا = ظرفیت باتری / مصرف برق

● اضافه کردن یک حاشیه ایمنی در محاسبه توان یو پی اس

اینکه از یک حاشیه ایمنی برای محاسبات خود استفاده کنید ایده بسیار جالبی است. حاشیه ایمنی را می‌توانید حدود 30 الی 40 درصد در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه یو پی اس می‌تواند نیازهای برق دستگاه‌های شما را تامین کند. البته لازم به ذکر است که اگر مصرف کننده از نوع بار موتور باشد این میزان به دلیل جریان لحظه‌ایی اولیه موتور می‌تواند تا 180 درصد بیشتر از حد طبیعی و معمولی مورد نظر گرفته شود. به عنوان مثال در صورتی که پمپ آب ساختمان 1kva مصرف داشته باشد با وجود در نظر گرفتن جریان لحظه‌ایی به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک دستگاه یو پی اس با توان 1.8kva استفاده کنید.

● UPS مناسب را انتخاب کنید

زمانی که ظرفیت مورد نیاز خود را پیدا کردید، باید دستگاهی با ظرفیت مناسبی انتخاب کنید که بتواند نیازهای برق دستگاه‌های شما را فراهم کند. مطمئن شوید که یک دستگاه یو پی اس باید با دستگاه‌های شما سازگاری لازم را داشته باشد.

محاسبه ی kva یو پی اس

در محاسبه توان ups، تبدیل از وات “W” به ولت آمپر “VA” و بالعکس چگونه انجام می شود؟

برای اینکه بتوانید توان دستگاه یو پی اس را از وات به ولت آمپر تبدیل کنید، باید از تعریف توان در مورد توان این دستگاه استفاده کرد:

توان دستگاه یو پی اس (VA)= ولتاژ ورودی (V) × جریان ورودی (A)

بنابراین برای محاسبه توان مصرفی یو پی اس در ابتدا باید ولتاژ ورودی و همچنین جریان ورودی را به طور دقیق اندازه‌گیری و سپس آن‌ها را در هم ضرب کنید. در صورتی که محاسبات توان دستگاه به صورت وات انجام شود، می‌توانید با کمک فرمول زیر آن را به ولت آمپر تبدیل کنید:

توان (VA) = توان (W) / ضریب توان (PF)

توان به عنوان نسبت توان واقعی به توان ظاهری در دستگاه معرفی می‌شود. در صورتی که توان 1 باشد، توان واقعی و ظاهری نیز برابر می‌شوند و می‌توانید توان را به شکل یک به یک تبدیل کنید. اما در صورتی که توان از 1 کمتر باشد، برای تبدیل کردن وات به ولت آمپر باید توان وات را بر فاکتور توان تقسیم کنید.

به طور کلی برای تبدیل توان از وات به ولت آمپر و محاسبه توان یو پی اس باید بر اساس مراحل زیر عمل کنید:

  1. محاسبه توان (VA) به روش زیر:

توان (VA) = توان (W) / ضریب توان (PF)

  1. محاسبه توان واقعی (W) با استفاده از ضریب توان و توان ظاهری به شکل زیر:

توان واقعی (W) = توان ظاهری (VA) × ضریب توان (PF)

جدول میزان مصرف تقریبی توان ups تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی

جهت سهولت میزان توان مصرفی دستگاه های مختلف را به صورت بازه ای (بسته به مشخصات فنی مصرف کننده می تواند متفاوت باشد) ارائه می دهد:

تلفن بی سیم: 2-5 وات
کابل اترنت: برق مصرف نمی کند
سوئیچ اترنت: 5-30 وات
هارد اکسترنال: 5-15 وات
دستگاه فکس: 10-50 وات
کابل فیبر نوری: برق مصرف نمی کند
دوربین (IP): 5-15 وات
تلفن (IP): 2-5W
سوئیچ (KVM): 5-30W
لپ تاپ: 30-120 وات
شارژر تلفن همراه: 5-15 وات
مودم: 5-15 وات
نقطه دسترسی شبکه (AP): 5-20W
آداپتور/مبدل شبکه: بر اساس نوع آن متفاوت است
ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS): 20-100 وات
پل شبکه: 5-20 وات
ابزار تشخیص شبکه: بسته به نوع آن متفاوت است
فایروال شبکه: 10-50 وات
هاب شبکه: 5-30 وات
متعادل کننده بار شبکه: 10-50 وات
مبدل رسانه شبکه: 5-20 وات
مودم شبکه: 5-15 وات
رک شبکه: بر اساس تجهیزات داخل متفاوت است
تکرار کننده / توسعه دهنده شبکه: 5-20 وات
محفظه ذخیره سازی شبکه: 20-100 وات
سوئیچ شبکه: 5-30 وات
تجهیزات تست شبکه: بر اساس نوع آن متفاوت است
ضبط ویدیوی شبکه (NVR): 50-200 وات
پچ کابل: برق مصرف نمی کند
پچ پنل: 5-20 وات
آداپتور پاورلاین: 3-10 وات
چاپگر: 20-100 وات
روتر: 5-20 وات
اسکنر: 10-50 وات
سرور: بر اساس پیکربندی متفاوت است
رک سرور: بر اساس تجهیزات داخل متفاوت است
شارژر تبلت: 5-15 وات
UPS (منبع تغذیه بدون وقفه): بر اساس ظرفیت متفاوت است
پشتیبان گیری باتری یو پی اس: بر اساس ظرفیت متفاوت است
سیستم ویدئو کنفرانس: 100-500 وات
رمزگذار/رمزگر ویدئو: 10-50 وات
سیستم نظارت تصویری: 50-500 وات
درگاه (VoIP): 5-20 وات
سیستم تلفن VoIP: بر اساس پیکربندی متفاوت است
روتر (VPN): 5-20 وات
روتر وای فای: 5-20 وات
نقطه دسترسی بی سیم (WAP): 5-20 وات
کامپیوتر ایستگاه کاری: 100-400W
کولر گازی: 3500-5000 وات
واحد پنجره کولر گازی (8000 BTU): 800-1500 وات
فن سقفی: 50-100 وات
کامپیوتر (رومیزی): 100-400 وات
کنسول بازی: 50-150 وات
شارژر لپ تاپ: 30-120 وات
یخچال/فریزر: 100-400 وات
تلویزیون (42 اینچ LCD/LED): 70-200 وات
تلویزیون (42 اینچ پلاسما): 150-400 وات
روتر وای فای: 5-20 وات

از چه میزان توان ups می توانیم استفاده کنیم؟

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که از چه میزان توان ups می توانیم استفاده کنیم؟ یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان انتخاب به آن دقت کنید در اصل تناسب بین توان ups با توان مصرفی تجهیزات سیستمی است که به دستگاه یو پی اس وصل است. عمدتا توان دستگاه‌های ups با ولت آمپر نشان داده می‌شود‌.

 اما توان مصرفی تجهیزاتی که به دستگاه یو پی اس وصل شده‌اند بر حسب وات بیان می‌شوند. البته توان دستگاه یو پی اس با توان مصرفی تجهیزاتی که به این دستگاه متصل می‌شوند باید با یکدیگر برابری داشته باشند.

در صورتی که قصد داشته باشید تمام توان تجهیزات الکتریکی را به کار ببرید قطعا آسیب خواهند دید و دستگاه یو پی اس از این امر نیز مستثنی نیست. بنابراین باید بیان کرد که شما تنها می‌توانید حداکثر 70 درصد توان دستگاه یو پی اس با واحد ولت آمپر را به کار ببرید. استفاده بیش از حد از این مقدار باعث صدمه جدی خواهد شد.

سخن پایانی

محاسبه توان و برق دستگاه یو پی اس با کمک فرمول محاسبه توان یو پی اس که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، گام مهمی است برای اینکه مطمئن شوید که دستگاه‌های الکتریکی شما در زمان قطعی برق و یا نوسانات آن، برق مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. با دنبال کردن نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید نیازهای برق دستگاه‌های الکتریکی خود را به درستی مشخص کنید و دستگاهی انتخاب کنید که بتوانید ظرفیت لازم برای تامین برق مورد نیاز را داشته باشید.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر و یا همچنین دریافت مشاوره رایگان با متخصصان فعال شرکت صنایع الکترونیک نامیرا نیرو در ارتباط باشید. تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان ها، ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس نگهداری و تعمیرات سیستم های برق اضطراری از مزایای این مرکز است. وجود نمایندگی های فعال در کلان شهر های ایران جهت توزیع محصولات و ارائه خدمات نیز از دیگر مزایای این مرکز به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *