باتری

از سولفاته شدن باتری ups چگونه جلوگیری کنیم؟دلیل ایجاد آن چیست؟

سولفاته شدن باتری یو پی اس

آیا می‌دانید سولفاته شدن باتری چیست؟ آیا اطلاع دارید که این مشکل به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟ آیا تمامی باتری‌ها ممکن است سولفاته شوند؟ مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که باید با دقت به نوع دستگاه و تجهیزات مورد استفاده، دستگاه یو پی اس و باتری مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

باتری‌هایی که برای دستگاه‌های یو پی اس تولید می‌شوند دارای انواع مختلفی بوده که نوع سر‌ب‌دار یکی از آن‌ها به شمار می‌رود و همین نوع ممکن است با مشکل سولفاته شدن مواجه شود. سولفاته شدن باتری در واقع با تشکیل و جمع شدن کریستال‌های سولفات سرب در باتری ایجاد می‌شود.

در صورتی که باتری پس از سولفاته شدن بدون مراقبت رها شود، کریستال‌های ایجاد شده درون باتری با گذشت زمان بزرگ‌تر شده و در نتیجه آن ظرفیت باتری با این مشکل، کمتر و کمتر می‌شود تا جایی که ممکن است پس از مدتی باتری به طور کلی از کار بیفتد. لازم به ذکر است که در طول استفاده عادی از باتری، تشکیل شدن این کریستال‌های سولفات سرب موقتی بوده و در طی فرآیند شارژ دوباره پراکنده می‌شوند.

 به عبارتی بهتر مشکل سولفاته شدن باتری یو پی اس زمانی ایجاد می‌شود که کریستال‌های بزرگ سولفات سرب به صورت دائمی در باتری ماندگار شوند که این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در صورتی که تمایل دارید در مورد این مشکل مهم که ممکن است به باتری آسیب‌های جدی وارد کند، آشنا شوید ادامه این مطلب را با ما همراه باشید.

دلیل سولفاته شدن باتری چیست؟

تمامی باتری‌های یو پی اس نوع سرب ممکن است در طی عمر خود سولفاته شوند چرا که این امر بخشی از واکنش شیمیایی باتری به شمار می‌رود. در واقع باتری سولفاته شده از جمله شایع‌ترین علائم خرابی باتری یو پی اس نوع سرب به شمار می‌رود. با این وجود دقت کنید که دلیل سولفاته شدن باتری ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال از جمله دلیل سولفاته شدن باتری می‌توان به زمانی اشاره کرد که به صورت کامل شارژ نشود. همچنین نگهداری در دماهای بالا از دیگر عوامل و دلایلی است که موجب سولفاته شدن باتری می‌شود. علاوه بر این زمانی که باتری برای مدت زمان طولانی استفاده نشود و یا اینکه به صورت دشارژ انبار شود این دلایل می‌توانند موجب شوند باتری‌ها سریع‌تر سولفاته شوند.

همچنین هنگامی که میزان الکترولیت باتری پایین باشد احتمال سولفاته شدن باتری افزایش می‌یابد. برخی باتری‌ها از جمله باتری استارت خودروها و یا تجهیزات نقلیه موتوری در مقایسه با دیگر انواع بیشتر در معرض سولفاته شدن قرار دارند. این مشکل ممکن است به دلیل سفرهای کوتاه و یا کم ایجاد شود که به باتری زمان کافی برای شارژ شدن را نمی‌دهند.

علاوه بر این در انواع کاربردهای انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی باد و یا خورشید به دلیل ماهیت متناوب و مکرری که دارند ممکن است موجب شوند باتری به صورت کامل شارژ نشده و دچار سولفاته شود. لازم به ذکر است که باتری سولفاته دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

باتری سولفاته یو پی اس

انواع سولفاته شدن باتری

به طور کلی سولفاته شدن باتری سیلد اسید سرب به دو نوع برگشت پذیر و یا همان نرم و دائمی یا همان سخت دسته‌بندی می‌شود. در واقع شما می‌توانید با دقت به نام آن‌ها نیز متوجه نوع و یا اثرات سولفاته شدن بر روی باتری نیز شوید. در صورتی که سولفاته شدن باتری به موقع تشخیص داده شود می‌توانید آن را معکوس کنید که البته این کار باید توسط یک متخصص انجام شود‌، چرا که شامل شارژ بیش از حد باتری و افزایش دمای آن بوده و در صورتی که توسط شخص غیر متخصص انجام شود ممکن است مشکلات بیشتری را در پیش داشته باشد.

به طور کلی اگر باتری به صورت کامل شارژ شده باشد و بتواند پروفیل ولتاژ ثابتی را در زمان تخلیه نگه‌دارد، احتمال بازگشت آن وجود خواهد داشت، اما اگر که ولتاژ به سرعت زیادی با بار کاهش پیدا کند، احتمال معکوس شدن آن نیز کمتر خواهد بود. همچنین لازم است بدانید ‌که اگر باتری برای مدت زمان طولانی، هفته‌ها و یا ماه‌ها در حالت کم شارژ نگهداری شود این امر می‌تواند موجب ایجاد سولفاته دائمی باتری شود. در این نوع باتری سولفاته ترمیم آن و یا برگشت سولفاته احتمال موفقیت کمتری خواهد داشت و در نتیجه باتری به صورت دائمی سولفاته می‌شود که دارای اثرات مختلفی است و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم‌ کرد.

اثرات یک باتری سولفاته

سولفاته شدن دائمی یک باتری می‌تواند مشکلات مختلف و متعددی ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن قدرت استارت زدن
  • زمان شارژ بسیار طولانی‌تر
  • افزایش گرما
  • زمان اجرای کوتاه‌تر بین شارژ
  • کم شدن عمر باتری
  • خراب شدن کامل باتری

در صورت تمایل به خرید بهترین تجهیزات در زمینه دستگاه یو پی اس و یافتن پاسخ سوالات خود در این زمینه می‌توانید با کارشناسان نامیرا نیرو در ارتباط باشید. مشاوره تخصصی رایگان و ارائه بهینه ترین راهکار، پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته و همچنین ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس نگهداری و تعمیرات سیستم های برق اضطراری از مهم‌ترین مزایای این مرکز هستند.

راه های جلوگیری از سولفاته شدن باتری یو پی اس چیست؟

اکنون ممکن است برای شما سوال باشد که چه راه‌هایی برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری وجود دارد؟ در این بخش قصد داریم به راهکارهای مهمی برای جلوگیری از ایجاد این مشکل اشاره کنیم. بهترین راه برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری به صورت دائمی این است که به درستی از باتری خود نگهداری کنید که برای این امر باید تمامی دستورالعمل‌های توصیه شده را دنبال کرده و همچنین بهترین روش برای شارژ باتری اسید سرب را استفاده کنید.

به طور کلی برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری در زمان ذخیره‌سازی باتری باید حداقل 12.4 ولت شارژ داشته باشد و دمای محیط آن نیز از 75 درجه فارنهایت و یا همان 24 درجه سانتی‌گراد تجاوز نکند. دقت کنید که به ازای هر 10 درجه فارنهایت افزایش بالاتر از این دما مقدار تخلیه باتری دو برابر خواهد شد. حتی اگر باتری سرب اسید شما کامل شارژ شده باشد در زمان ذخیره‌سازی باید مطمئن شوید که ولتاژ کمتر از 12.4 ولت نشود.

همچنین اعمال بار شارژ که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود می‌تواند با جلوگیری از جمع شدن سولفات کمک کند. به طور کلی سولفاته شدن باطری یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نباید باتری خود را بدون شارژ نگه‌دارید، چرا که در صورت ایجاد این مشکل به صورت دائمی رفع سولفاته باتری و اثرات آن احتمال دارد که غیر ممکن شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از همان ابتدا به درستی از باتری خود مراقبت کنید.

باتری سالم و سولفاته نشده

چگونه سولفات باتری را از بین ببریم؟ (رفع سولفاته باتری)

در صورتی که باتری شما دچار سولفاته و یا نشتی اسید شده باشد قطعا متوجه کاهش کارایی و عملکرد آن خواهید شد که در نتیجه ظرفیت باتری ups کاهش پیدا خواهد کرد. رایج‌ترین نشانه سولفاته شدن باتری هنگامی است که شارژ را به خوبی نگه‌نمی‌دارد و یا اینکه اصلا شارژ را نگه‌نمی‌دارد. از دیگر نشانه‌های آن همچنین می‌توان به خاموش شدن باتری پیش از زمان مورد نظر و یا عدم دریافت انرژی لازم دستگاه‌های الکترونیکی اشاره کرد.

از نظر ظاهری نیز این احتمال وجود دارد که هیچ تفاوتی در ظاهر باتری ایجاد نشود، به همین دلیل بهترین راه برای متوجه شدن سولفاته شدن این است که ولتاژ ایستاده باتری را با یک مولتی متر آزمایش کنید. در صورتی که ولتاژ از 12.6 ولت کمتر باشد و یا اینکه 12.4 ولت برای باتری استارت نشان داده شود نشانه روشنی است که باتری کم شارژ شده و در نتیجه می‌تواند نشان دهنده باتری سولفاته باشد.

 اما در مورد اینکه چگونه سولفات باتری را از بین ببریم، باید گفت که اگر سولفات بسیار پیشرفته باشد و یا به عبارتی دائمی باشد نمی‌توانید آن را از صفحات سرب خارج کنید این در حالی است که اگر به تازگی سولفات شدن باتری آغاز شده باشد برای رفع سولفاته باتری می‌توانید با شارژ آرام سلول‌ها آن‌ را از بین ببرید. با توجه به اندازه باتری انجام فرآیند رسوب‌زدایی ممکن است از 48 ساعت تا چند هفته طول بکشد. طی این دوره باتری نیز به صورت کامل شارژ می‌شود تا میزان گوگرد سرب در محلول را کاهش دهد.

سخن پایانی

سولفاته شدن باتری در واقع همان تجمع کریستال‌های سولفات سرب بر روی سلول باتری است. در انواع باتری‌های اسید سرب این مشکل ممکن است ایجاد شود. با این حال برخی عوامل مهم از جلمه نگهداری طولانی مدت باتری و یا شارژ زیاد و یا کم، سولفاته شدن را بسیار تسریع می‌کند و به عبارتی بهتر از عوامل اصلی خراب شدن باتری‌های نوع سرب اسیدی است.

در این مطلب سعی بر این بود که شما را با علائم و نحوه جلوگیری از سولفاته شدن باتری‌ها آشنا کنیم. در صورتی که تمایل دارید با تصمین قیمت باتری یو پی اس، بهترین و با کیفیت‌ترین آن را خریداری کنید، می‌توانید با کارشناسان مرکز نامیرا نیرو ارتباط برقرار کنید. تضمین قیمت، ضمانت کیفیت برتر محصولات، گارانتی بدون قید و شرط، تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان ها از جمله ویژگی‌ها و مزایای این مرکز هستند. همچنین وجود نمایندگی های فعال در کلان شهر های ایران جهت توزیع محصولات و ارائه خدمات موجب خرید هر چه راحت شما خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *