باتری

علائم خرابی باتری یو پی اس و نشانه های زمان تعویض آن چیست؟

علائم وعلت خرابی باتری یو پی اس و نحوه تعویض

احتمالا با اهمیت و کار اصلی دستگاه یو پی اس آشنا هستید که در واقع منبع تغذیه بدون وقفه بوده که متشکل از بخش‌های مختلفی است و باتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهم آن به شمار می‌رود. اما این بخش از دستگاه ممکن است با گذشت زمان دچار خرابی شود. در واقع خراب شدن باتری یو پی اس از جمله مشکلات رایجی است که برای این دستگاه ایجاد می‌شود.

از آن‌جایی که این دستگاه برق مورد نیاز دستگاه‌های الکتریکی مهم را تامین می‌کند، محافظت و نگهداری صحیح از آن امر بسیار مهمی است. با خراب شدن باتری یو پی اس شما ممکن است شاهد یک سری علائم و نشانه‌هایی باشید که با شناخت این علائم می‌توانید پیش از ایجاد خسارت‌های بسیار زیاد اقدام به حل مشکلات ایجاد شده، کنید.

البته دقت کنید که خراب شدن باتری می‌تواند علت‌ها و دلایل مختلف داشته باشد که آشنایی با این علت‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با دلایل و نشانه‌های خراب شدن باتری یو پی اس و همچنین نحوه تعویض آن و نکات مهم دیگری در این زمینه آشنا کنیم.

دلایل خرابی باتری یو پی اس چیست؟

خراب شدن باتری یو پی اس می‌تواند به دلایل و عوامل مختلفی ایجاد شود که در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین این دلایل آشنا خواهیم کرد. از آن‌جایی که این موارد هر یک می‌توانند به صورت مستقل و یا ترکیبی باعث ایجاد خرابی در باتری شوند، در صورت مواجه شدن با هر یک از آن‌ها لازم است تا با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

برای این امر می‌توانید به مرکز نامیرا نیرو مراجعه کنید که از جمله بهترین مراکز فعال در این زمینه به شمار می‌رود و از جمله مزایای آن می‌توان به تضمین قیمت، ضمانت کیفیت برتر محصولات، مشاوره تخصصی رایگان و ارائه بهینه ترین راهکار و پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته اشاره کرد.

اما از جمله دلایل خرابی باتری یو پی اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● مقاومت داخلی

اولین دلیل خرابی باتری یو پی اس مقاومت داخلی دستگاه است. باتری یو پی اس مقاومت داخلی دارد که این امر می‌تواند به دلیل درجه حرارت، نوع الکترولیت، اندازه و موارد دیگری از این قبیل باشد. زمانی که مقاومت داخلی بیشتر شود و اگر از میزانی که برای باتری در نظر گرفته شده، بیشتر شود می‌تواند موجب از کار افتادن باتری و توقف کلی آن شود. به همین دلیل شما باید این مسئله را به طور مداوم بررسی کنید.

● گذشت زمان

از دیگر مواردی که می‌تواند علت اصلی نارسایی باتری یو پی اس باشد، می‌توان به گذشت زمان و کاهش عمر باتری اشاره کرد. در واقع کم شدن عمر مفید باتری می‌تواند تاثیر منفی بر روی عملکرد آن داشته باشد. هر نوع تجهیزاتی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم دارای تاریخ انقضا بوده که باتری یو پی اس نیز از جمله این تجهیزات است. باتری‌های دستگاه یو پی اس طول عمر مشخصی داشته و با توانایی داخلی زیاد نیز تولید می‌شوند.

این توانایی آن‌ها البته با استفاده از شارژ کردن رخ می‌دهد. در واقع با شارژ بیش از حد، باتری گرم شده و مقاومت داخلی آن افزایش می‌یابد و در نهایت باعث از بین رفتن آن می‌شود. به همین دلیل باید در زمان انتخاب و خرید باتری ups این نکته مهم را در نظر بگیرید که باتری‌های اسید سرب مقاومت داخلی ضعیفی داشته اما باتری‌های قلیایی عمدتا دارای مقاومت داخلی زیادی هستند.

● از بین رفتن ذخیره باتری

تمامی باتری‌ها انرژی الکتریکی دارند و اگر برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نشود، انرژی آن‌ها از بین خواهد رفت. باتری‌های دارای قابلیت شارژی که اقدام به شارژ کردن آن‌ها نمی‌کنید بیشترین میزان شارژ را از دست خواهند داد و همين امر موجب می‌شود که هر زمان از آن‌ها استفاده می‌کنید مدام در حال از دست دادن شارژ باشند. مواردی از جمله نحوه تولید باتری، زمان تولید آن، دمای محیط و نحوه شارژ می‌توانند در این عامل موثر باشند.

● ذخیره سازی غیر معقول

دقت کنید که اگر قصد داشته باشید در شرایط اضطراری از دستگاه یو پی اس استفاده کنید باید حتما بتوانید از باتری آن به خوبی نگهداری کنید. هنگامی که باتری در حال استفاده باشد ذخیره‌سازی غیر معقول آن کار درستی نبوده و همین امر می‌تواند از دیگر علت اصلی نارسایی باتری یو پی اس باشد.

● کم شدن سطح الکترولیت

کم شدن میزان الکترولیت و یا همان مایع الکترولیتی درون باتری ممکن است باعث کاهش عملکرد و ظرفیت باتری ups شود.

● شل شدن تسمه دینام

تسمه دینام و یا کمربند تسمه، اتصال مکانیکی بین دینام و باتری را تامین می‌کند که شل شدن آن باعث از بین رفتن این ارتباط شده و در نتیجه عملکرد باتری مختل می‌شود.

● شل شدن بست‌های نگهدارنده باتری

بست‌های نگهدارنده باتری به منظور نگهداری صحیح باتری ضروری هستند. شل شدن یا ضعیف شدن آن‌ها می‌تواند موجب لرزش غیرعادی باتری شده و در نتیجه خرابی‌های مکانیکی ایجاد کند.

● شکسته شدن جعبه نگهدارنده و محافظ باطری

جعبه نگهدارنده و محافظ باتری دارای نقش بسیار مهم برای نگهداری از باتری هستند. خراب شدن این بخش‌ها می‌تواند باعث وارد شدن آب، گرد و غبار و عوامل مضر بسیار زیاد دیگری به باتری شود.

● خوردگی کابل‌های سر باتری یو پی اس

خوردگی، اکسیداسیون و آسیب دیدن کابل‌های وصل شده به سر باتری ممکن است باعث کاهش کیفیت اتصال بین باتری و دستگاه یو پی اس شود. در مورد نحوه سیم کشی یو پی اس در این مقاله به صورت مفصل توضیح داده شده است.

● شدت برق و نوسانات ولتاژ

شدت برق و نوسانات ولتاژ ممکن است بر روی باتری‌ها و تجهیزات اثرگذار باشند. نوسانات شدید و ناگهانی برق می‌توانند باعث ایجاد خرابی‌های جدی در باتری یو پی اس شود.

● مشکلات داخلی باتری

انواع مشکلات ممکن است در سلول‌های باتری ایجاد شود که باعث بروز علائم خرابی باتری یو پی اس و در نهایت از بین رفتن آن‌ها می‌شود. این مشکلات ممکن است به صورت ناگهانی و یا با گذشت زمان ایجاد شوند.

● ترک‌ها و آسیب‌ها

آسیب‌های فیزیکی از جمله ترک‌ها، ضربه‌ها و یا تغییرات غیر طبیعی نیز از دیگر علل خرابی باتری‌ها و کم شدن عمر آن‌ها هستند.

● قرار گرفتن در دمای غیر مناسب

از جمله دیگر علل مهم برای استفاده بهینه از باتری، استفاده از آن‌ها در دمای مناسب محیط است. در صورتی که باتری در دمای مناسبی قرار نگیرد عمر باتری کاهش یافته و با گذشت زمان باتری خراب خواهد شد. برای مثال دمای 20 الی 30 برای باتری سیلد اسید بسیار مناسب است.

● شارژ و دشارژ بیش از حد

در صورتی که باتری یو پی اس بیش از اندازه شارژ شود، عملکرد خود را از دست داده و خراب خواهد شد. در واقع با شارژ بیش از حد، ولتاژ زیادی به باتری وصل شده که موجب افزایش دمای باتری شده و در نتیجه آن گاز از راه سوپاپ خارج می‌شود. پس از آن شبکه الکترود مثبت دچار خوردگی شده و باتری آسیب بسیار جدی  و خطرناکی خواهد دید. دشارژ بیش از اندازه باتری از دیگر دلایل خرابی باتری یو پی اس است که باعث سولفاته شدن باتری و بیشتر شدن مقاومت داخلی باتری خواهد شد.

دلایل خرابی باتری یو پی اس

علائم خرابی باتری یو پی اس چیست؟

علائم خرابی باتری یو پی اس می‌تواند نشانه‌های مختلفی از عملکرد نامطلوب باتری و دستگاه یو پی اس باشد. در ادامه قصد داریم شما را با علائم مهم خرابی باتری یو پی اس آشنا کنیم.

● شارژ نشدن صحیح و مشکلات در فرآیند شارژ

از جمله علائم خرابی باتری ups می‌توان به انواع مشکلات برای شارژ کردن آن اشاره کرد. در واقع این مشکلات می‌توانند به صورت معمول با شارژ نشدن صحیح باتری و یا شارژ نشدن کافی با گذشت زمان ارتباط داشته باشد. در صورتی که باتری به درستی شارژ نشود و یا اینکه شارژ آن به سرعت تمام شود، ممکن است به دلیل عوامل مختلفی اعم از ضعف سلول‌های داخلی باتری، ایجاد مشکلات در مدارهای شارژ و یا دیگر مشکلات در سیستم باتری باشد.

● نمایش هشدارها و پیام‌های غیرمعمول از طریق نمایشگر یو پی اس

اغلب دستگاه‌های یو پی اس دارای سیستم تست خودکار باتری‌ها هستند و به صورت دستی یا خودکار از این قابلیت استفاده می‌کنند تا وضعیت سلامت باتری ها را مورد بررسی قرار دهند. یکی از انواع خطاهایی که ممکن است دستگاه یو پی اس شما اعلام کند، خطای وضعیت ناسالم باتری‌های متصل به یو پی اس است که شما می‌توانید با دیدن این نشانه اقدام به تعویض باتری کنید و در صورت نیاز با کارشناسان نامیرا نیرو مشورت و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. بنابراین از جمله علائم خراب شدن باتری می‌توان به این مورد اشاره کرد که هشدارهای غیرعادی و پیام‌های غیر معمولی دریافت خواهید کرد که به صورت مستقیم از باتری منشا می‌گیرند.

در صورت تمایل می‌توانید قطعات مورد نیاز خود را با کیفیت بسیار عالی از نامیرا نیرو خریداری کنید. گارانتی بدون قید و شرط و تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها از مزایای این مرکز به شمار می‌رود.

● کاهش زمان پشتیبانی و نیاز به شارژ مکرر

هنگامی که دستگاه یو پی اس شما جدید بود، احتمالا زمان پشتیبانی آن در زمان قطع شدن برق به اندازه کافی بود و به عبارتی بهتر به دستگاه‌ها زمان کافی در اختیار قرار می‌داد تا به درستی خاموش شدا و یا منبع دیگری جایگزین شود‌. پس از گذشت مدت زمانی این میزان پشتیبانی می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. تمامی باتری‌ها در طی مدت زمانی به دلیل انواع عوامل از جمله تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ و شرایط محیطی به تحلیل خواهند رفت و پس از آن ظرفیت نگهداشتن شارژ نیز کاهش می‌یابد.

بنابراین اگر با قطع شدن برق مدت زمان پشتیبانی باتری‌ها کم شد باید گفت که این باتری در روزهای پایانی عمر خود قرار گرفته باید به تعویض آن اقدام کنید. این مورد یکی از اصلی‌ترین نشانه های تعویض باتری یو پی اس به شمار می‌رود. در صورتی که باتری‌ها به صورت دوره‌ای تست و مورد بررسی قرار نگیرند، ممکن است در زمان قطعی برق عملکرد قابل اطمینان نداشته و باعث بروز خاموشی و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات و مختل شدن روند کار خواهد شد.

توصیه فنی ما این است که برای سیستم‌های برق اضطراری خود بنا به ضریب اهمیت مصرف کننده‌ها، سرویس‌های دوره‌ای و بازدید و نگهداری را در نظر داشته باشید. شما می توانید از نیروهای فنی خود برای این موضوع بهره بگیرید یا از خدمات سرویس و نگهداری شرکت نامیرا نیرو استفاده کنید و از عملکرد صحیح و قابل اطمینان سیستم برق اضطراری خود و پیشگیری از نواقص فنی و افزایش طول عمر باتری‌ها و دستگاه‌های یو پی اس خود اطمینان حاصل کنید.

● روشن شدن چراغ ال‌ای‌دی هشدار در باطری‌های یو پی اس

چراغ‌های ال‌ای‌دی هشدار در باتری‌های یو پی اس عمدتا نشان دهنده وضعیت و خرابی‌ها هستند. در صورتی که این چراغ روشن نشده و یا اینکه وضعیت را به درستی نشان ندهد، این امر می‌تواند از نشانه‌های خرابی باتری یو پی اس باشد. البته برخی از دستگاه‌های ups ممکن است دارای مشکلات دیگری از جمله مدارک و یا تجهیزات داخلی داشته که موجب عدم هشدار نسبت با شارژ باتری شوند.

● روشن ماندن چراغ تعویض باطری

چراغ تعویض باتری عمدتا زمانی که باتری نیاز به تعویض دارد و یا به عبارتی باتری قدیمی شود، روشن می‌شود. در صورتی که این چراغ روشن شود و پس از تعویض باتری نیز روشن بماند این مورد نیز نشان‌دهنده خرابی باتری یو پی اس است.

● عدم کارکرد دستگاه در زمان قطع برق

یکی از مهم‌ترین مشکل خراب شدن باتری دستگاه یو پی اس عدم کارکرد دستگاه در هنگام قطع شدن برق است. در صورتی که یک دستگاه یو پی اس در زمان قطع شدن برق به درستی کار نکنند و از منابع باتری پشتیبانی نمی‌کنند این مورد می‌تواند نشان‌ دهنده خرابی و یا عدم عملکرد باتری‌ها باشند.

● اتمام عمر مفید باتری

تمامی تجهیزات دارای عمر مفید هستند که دستگاه یو پی اس و باتری آن نیز از این امر مستثنی نیستند. طول عمر ایده آل باتری‌های یو پی اس در شرایط استاندارد نگهداری و DOD‌های پایین به 10 سال می رسد. البته طول عمر میانگین این باتری ها در عمل بین 3 تا 5 سال است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

باتری‌های قدیمی حتی در صورتی که هنوز قدری از طول عمرشان باقی مانده باشد، از آنجایی‌که کارایی بهینه و قابل اطمینانی را ندارند بایستی با باتری‌های جدید جایگزین شوند. این به این معنی است که در زمان بروز قطعی برق و زمان اورژانسی از عملکرد سیستم برق اضطراری اطمینان کامل حاصل کنیم. بنابراین نگهداری و سرویس دستگاه یو پی اس و باتری‌ها علاوه بر افزایش طول عمر میانگین آن‌ها می‌تواند خرابی هر بخش را قبل از وقوع قطعی برق و در زمان نیاز مشخص کند و در صورت گذشتن عمر مفید زمان لازم برای تعویض آن‌ها را اعلام کند.

● خرابی و برآمدگی شاسی باتری

تغییر در وضعیت ظاهری باتری‌های یو پی اس می‌تواند نشان از خرابی آن‌ها و نیاز به تعویض آن‌ها داشته باشد و باید جدی گرفته شود. باتری‌های یو پی اس در مواقع شارژ اضافی و در معرض دمای بسیار بالا محیط دچار بادکردگی می‌شود. در این صورت شما نه تنها باید باتری‌های یو پی اس را تعویض کنید بلکه باید شارژ یو پی اس خود را مورد بررسی قرار دهید، چرا که ممکن است باتری‌های نو جایگزین شده نیز به سرعت خراب می‌شوند.

شارژرهای یو پی اس در صورت کالیبره نبودن و اعمال ولتاژ‌ها و جریان شارژ نادرست (غیر منطبق با منحنی‌های شارژ باتری سیلد اسید AGM) و همچنین تنظیمات اشتباه شارژر یو پی اس و اتصال تعداد باتری ناکافی به دستگاه یو پی اس می تواند باعث تورم و دفرمگی باتری‌ها شود.

از موارد دیگر خرابی باتری‌های یو پی اس که به صورت شهودی قابل بررسی است، نشت اسید یا الکترولیت داخل باتری به بیرون است که می تواند از درب باتری، قطب‌ها یا از ترک بدنه باتری خارج شده باشد که در هر صورت خطرناک است و ممکن است باعث آسیب رسیدن به دستگاه و سایر باتری‌های شود. نشتی از قطب‌های باطری اغلب به صورت سولفاته در ترمینال و اتصالات متصل به آن نمایان می‌شود که حتما بایستی کاملا تمیز و اتصالات مجددا بسته شود. البته مقادیر بسیار کم نشتی اسید نمی‌تواند عملکرد کلی باتری را به طور کامل دچار مشکل کند.

● ایراد در ولتاژ خروجی و داخلی

از دیگر علائم خرابی باتری یو پی اس وجود ایراد در ولتاژ خروجی و داخلی باتری یو پی اس است که البته تشخیص این مورد بسیار تخصصی بوده و تنها تکنسین‌های با تجربه و با کمک یک سری تست‌های تخصصی می‌توانند متوجه این امر شوند. در صورتی که متخصص متوجه این نوع خرابی شود باید باتری را تعمیر و یا به طور کلی تعویض کند.

● داغ شدن باتری

دیگر علائم خرابی باتری یو پی اس که می‌تواند نشان دهنده زمان تعویض باتری یو پی اس می‌توان به داغ شدن باتری به صورت مداوم اشاره کرد. دقت کنید که بهترین دما برای نگهداری از باتری بر روی آن درج می‌شود. اگر این مشکل برای باتری شما ایجاد شود باید برای بررسی و رفع این مشکل با متخصص در این زمینه مشورت کنید. دقت کنید برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری باید آن را در یک مکان دارای تهویه مناسب و هوای خنک نگهداری کنید.

● تغییر مدت زمان شارژ و دشارژ

اگر متوجه این موضوع شدید که باتری‌های یو پی اس شما با سرعت خیلی کمتری شارژ می‌شوند و به سرعت شارژ آن‌ها تخلیه می‌شود، این یک نشانه واضح از قرار گرفتن باتری شما در مراحل پایانی نمودار طول عمر است. پذیرش شارژ و نگه‌داشتن ظرفیت از جمله پارامترهای کلیدی عملکردی یو پی اس است. در صورت خرابی باتری، شارژ کردن آن‌ها بسیار بیشتر زمان می‌برد. همچنین وقتی که باتری‌ها در حالت شارژ کامل قرار دارند، در زمان دشارژ سطح ولتاژ آن‌ها به سرعت کاهش پیدا می‌کند، به این معنی است که ظرفیت باتری‌ها به کمتر از 80 درصد خود رسیده و طبق استاندارد باتری‌ها باید تعویض شوند.

همچنین یکی دیگر از مشخصه‌های عملکردی باتری دشارژ خود به خودی باتری است. این پدیده به صورت طبیعی به دلیل خاصیت الکتروشیمیایی باتری صورت می‌گیرد و باتری‌ها در شرایط استفاده نشدن، به صورت میانگین 2 الی 3 درصد از شارژ خود را ماهیانه از دست می‌دهند و نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنند. در این صورتی که باتری شما در حالت استندبای، شارژ خود را با سرعت بیشتری از دست می‌دهد، یک نشانه دیگر از خرابی باتری و نیاز به تعویض آن‌ها است. این موضوع به این دلیل است که صفحات مثبت و منفی باتری یو پی اس سولفاته شده‌اند. بسیاری از کارشناسان با به کارگیری تجهیزات مخصوص، مقاومت داخلی باتری و سطح ولتاژ آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. سطح ولتاژ پایین‌تر از نرمال و همچنین مقاومت داخلی بالاتر از نرمال به آن‌ها این موضوع را بیان می‌کند که باتری‌ها خراب شده‌اند.

علائم خرابی باتری یو پی اس

نحوه تعویض باتری یو پی اس چگونه است؟

راهنمای گام به گام برای تعویض باتری یو پی اس در ادامه برای شما شرح داده شده است:

باتری‌های یو پی اس نقش مهمی در حفظ منبع تغذیه بدون وقفه شما دارند. به این ترتیب، تعویض دوره‌ای باتری برای اطمینان از عملکرد مطلوب ضروری است. البته در طول فرآیند تعویض، ایمنی باید در اولویت باشد.

1. شناسایی زمانی که یک باتری نیاز به تعویض دارد

علائمی که نشان می‌دهد زمان تعویض باتری یو پی اس فرا رسیده است، شامل کاهش زمان کار، تورم، نشتی، و موارد دیگری از این قبیل است. (چرخه عمر باتری UPS معمولی 3 تا 5 سال است). شناخت این علائم به جلوگیری از خرابی‌های احتمالی سیستم کمک می کند و منبع تغذیه قابل اعتماد را همیشه تضمین می کند، به خصوص زمانی که به آن بیشتر نیاز دارید.

2. آماده سازی برای جایگزینی

در ادامه توضیحات مربوط به نحوه تعویض باتری یو پی اس شما باید بدانید که چگونه باید برای فرآیند تعویض باتری آماده شوید. اگر می‌خواهید از تجهیزات خود محافظت کنید و به بهترین نتایج ممکن دست یابید، این روند را دنبال کنید:

تجهیزات ایمنی:

برای محافظت در برابر هرگونه خطر احتمالی از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید.

ابزار مورد نیاز:

ابزارهای لازم، مانند یک پیچ گوشتی (معمولاً یک فیلیپس بلند) یا آچار را جمع‌آوری کنید تا فرآیند تعویض آسان شود. ممکن است به یک انبر هم نیاز داشته باشید. قبل از شروع حتماً به راهنمای سازنده خود مراجعه کنید.

انتخاب باتری مناسب:

  • نوع باتری و مشخصات صحیحی را انتخاب کنید که با نیازهای سیستم UPS شما مطابقت دارد.
  • برای راهنمایی در مورد انتخاب باتری به دفترچه راهنما مراجعه کنید یا با یک متخصص مشورت کنید تا مرتکب اشتباهات پرهزینه نشوید.

3. خاموش کردن یو پی اس

به یاد داشته باشید که قبل از شروع به چرخیدن با پیچ گوشتی و تلاش برای خارج کردن باتری قدیمی خود، سیستم UPS خود را خاموش کنید:

  • برای جلوگیری از خطرات الکتریکی، یو پی اس را خاموش کنید.
  • رویه‌های خاموش کردن مشخصی که در دفترچه راهنما ذکر شده است را دنبال کنید.
  • رجوع به دفترچه راهنما فرآیند خاموش کردن ایمن را تضمین می کند.

4. برداشتن باتری قدیمی

هنگام خارج کردن باتری قدیمی خود، مطمئن شوید که این مراحل حیاتی را دنبال کرده اید:

  • کابل ها و کانکتورها را بدون اعمال نیروی بیش از حد به دقت جدا کنید.
  • با احتیاط باتری قدیمی را بردارید.
  • باتری استفاده شده را با رعایت مقررات و ایمینی دور بیندازید.

5. نصب باتری جدید

هنگامی که باتری قدیمی شما به طور ایمن خارج شد، وقت آن است که باتری جدید خود را داخل آن قرار دهید. هنگام نصب باتری یو پی اس جدید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • باتری جدید را در یو پی اس قرار دهید و از تراز مناسب با محفظه باتری اطمینان حاصل کنید.
  • باتری را به درستی وصل کنید، تمام اتصالات را ایمن کنید تا عملکرد بهینه را تضمین کنید.

6. روشن کردن یو پی اس

هنگامی که باتری جدید شما به درستی نصب شد، وقت آن است که آن را روشن کنید و چند آزمایش را انجام دهید. با انجام مراحل زیر، یو پی اس را با خیال راحت روشن کنید:

  • برای روش های راه اندازی توصیه شده به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  • نشانگرها یا چراغ ها را برای اطمینان از عملکرد عادی بررسی کنید.
  • بررسی کنید که باتری جدید واقعاً درست کار می کند.

7. تست کردن

  • دستگاه یو پی اس را برای اطمینان از عملکرد مناسب باتری جدید تست کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که UPS می تواند برق بدون وقفه را در طول قطع برق شبیه سازی شده تامین کند.
  • اگر باتری یو پی اس جدید شما شروع به بوق زدن کرد، یا به درستی وصل نشده است یا باتری آن تمام شده است.
  • نرم افزار مناسب را دانلود کنید (بسته به سازنده انتخابی خود، احتمالاً می توانید نرم افزار شبکه را دانلود کنید که نظارت و آزمایش از راه دور را تسهیل می کند).
  • صفحه نمایش / LED های UPS خود را در پنل جلویی بررسی کنید. این اطلاعات وضعیت لازم را نشان می دهد و باید به شما در مورد هر گونه مشکل احتمالی هشدار دهد.
  • یو پی اس خود را از منبع تغذیه اصلی جدا کنید تا ببینید آیا باتری قادر به عملکرد مطلوب است یا خیر.

بررسی های پس از تعویض باتری یو پی اس چیست؟

بررسی های اولیه:

  • بررسی کنید که تمام نشانگرهای UPS عملکرد عادی را نشان می دهند.
  • مطمئن شوید که یو پی اس پس از تعویض باتری همانطور که انتظار می رود کار می کند.

نظارت:

  • UPS را در چند روز آینده برای اطمینان از ادامه عملکرد صحیح کنترل کنید.
  • با مشورت یک تکنسین حرفه ای، هرگونه مشکل یا ناهنجاری را به سرعت برطرف کنید.

نکات مهم هنگام تعویض باتری یو پی اس چیست؟

در زمان تعویض باتری یو پی اس رعایت کردن یک سری نکات مهم بسیار اهمیت دارد تا بیشترین بهره‌وری از این کار را داشته باشید. از جمله این نکات مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر نوع خوردگی را با جوش شیرین از بین ببرید.
  • بهتر است کابل‌ها را علامت گذاری کنید تا در زمان تعویض به مشکل برنخورید.
  • اتصالات را به شکل کاملا صحیح ببندید.
  • از آن جایی که احتمال برق گرفتگی وجود دارد باید تمامی مسائل ایمنی را در نظر بگیرید.
  • هر اتصال غیر صحیح و یا شل را جدی بگیرید.
  • برای اتصال کابل‌ها و دیگر قطعات باید از انواع واشر استفاده کنید.
  • ایمنی را در کل فرآیند تعویض باتری در اولویت قرار دهید.
  • در صورتی که برای انجام این فرآیند آگاهی کامل ندارید یا اگر در مورد هر یک از مراحل ذکر شده مطمئن نیستید، از افراد حرفه ای کمک بگیرید.

نحوه تعویض باتری یو پی اس

نحوه پیشگیری از بروز نارسایی باتری یو پی اس چیست؟

برای اینکه بتوانید از خراب شدن باتری یو پی اس جلوگیری کنید باید یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام دهید و مراقب تعمیر و نگهداری یو پی اس خود باشید.

از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح الکترولیت باتری یو پی اس را تحت نظر بگیرید.
  • از استحکام سر باتری دستگاه یو پی اس مطمئن شوید.
  • سطوح دچار خوردگی را کاملا تمیز و پاکسازی کنید.
  • شارژ دستگاه را بررسی کنید.
  • باتری دستگاه ups را در دمای مناسب نگهداری کنید.
  • حتما به صورت دوره‌ای مراقبت‌ها و سرویس‌های لازم را انجام دهید.
  • محیطی بهینه با درجه حرارت و رطوبت مناسب داشته باشید.
  • سیستم یو پی اس را به طور مرتب آزمایش کنید تا از قابلیت اطمینان آن در هنگام قطع برق اطمینان حاصل کنید.
  • برای به حداکثر رساندن عمر باتری، یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه داشته باشید.

سخن پایانی

شناختن دلیل و علائم خرابی باتری یو پی اس و تشخیص زود هنگام آن‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی برای حفظ عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات دارد. با شناخت دقیق این علائم و دلایل می‌توانید در زمان مناسب از آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنید و مطمئن شوید که باتری‌ یو پی اس عملکرد صحیحی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم به علائم و دلایل خرابی باتری یو پی اس و همچنین نحوه تعویض باتری و نکات بسیار مهم دیگری اشاره کنیم.

در صورت تمایل به تعویض این قطعه بسیار مهم می‌توانید با کارشناسان نامیرا نیرو در ارتباط باشید. ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس نگهداری و تعمیرات سیستم‌های برق اضطراری و همچنین داشتن نمایندگی‌های فعال در کلان شهرهای ایران جهت توزیع محصولات و ارائه خدمات از مهم‌ترین مزایای این مرکز است که موجب شده بهترین خدمات در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *