یو پی اس

تکنولوژی و توپولوژی یو پی اس چیست؟

تکنولوژی و توپولوژی یو پی اس

احتمالا شما نیز تاکنون با قطعی برق و یا نوسانات آن مواجه شده‌اید. این امر علی‌‌رغم عادی بودن اما ممکن است گاهی اوقات در صورت تکرار مستمر باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به تجهیزات الکتریکی شما شود. به همین دلیل اغلب افراد به استفاده از منبع تغذیه بی‌وقفه و یا همان دستگاه یو پی اس روی آورده‌اند.

در واقع این دستگاه که به عنوان پشتیبان نیز شناخته شده است، در صورت ایجاد هر نوع اختلالی برق مورد نیاز را تامین می‌کند. به عبارتی بهتر در صورت خراب شدن منبع تغذیه، افت ولتاژ تا حد غیرقابل قبول و یا ایجاد نوسانات در برق این دستگاه موجب تامین برق تجهیزات الکتریکی می‌شود.

اما نکته لازم به ذکر این است که دستگاه ups دارای انواع مختلفی بوده و اندازه و همچنین طراحی آن مشخص می‌کند که چه مدت برق را می‌تواند تامین کند. دستگاه‌های یو پی اس دارای انواع تکنولوژی‌ها بوده که در ادامه قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

انواع تکنولوژی و توپولوژی یو پی اس چیست؟

دستگاه یو پی اس از نظر تکنولوژی به کار رفته در آن به دو دسته یو پی اس آفلاین و آنلاین تقسیم‌بندی می‌شود. دستگاه یو پی اس آفلاین در شرایطی که نرمال باشد برق شهر را به خروجی‌ها انتقال می‌دهد و البته به صورت همزمان باتری‌ها را نیز شارژ می‌کند.

در صورتی که هر اختلال و یا نوساناتی در برق شهر ایجاد شود، برق مستقیم باتری را به متناوب تبدیل کرده و موجب تغذیه مصرف کننده‌ها می‌شود. اما دستگاه‌های یو پی اس آنلاین در هر شرایطی و هر زمانی عملیات شارژ و دشارژ را انجام می‌دهند. بدین ترتیب که برق شهر یک‌طرفه شده و موجب شارژ باتری می‌شود.

به صورت همزمان بخش اینورتر این دستگاه برق مستقیم باطری را تبدیل و موجب تامین خروجی می‌شود. لازم به ذکر است که دستگاه ups آنلاین دارای قابلیت اطمینان بیشتری است و برای توان‌های بالا به کار گرفته می‌شود اما با دقت به اینکه نوع آنلاین دائم کار می‌کند، فرسودگی قطعات آن نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه شما را با انواع تکنولوژی یو پی اس در هر نوع دستگاه آفلاین و آنلاین آشنا خواهیم کرد.

سردرگمی زیادی در بازار در مورد انواع مختلف منابع تغذیه بدون وقفه استاتیک (UPS) و ویژگی های آنها وجود دارد. استاندارد عملکرد IEC UPS به عنوان وسیله ای برای طبقه بندی استفاده می شود. عملکرد خروجی فاکتور اصلی برای انتخاب در کاربردهای خاص است، بنابراین باید قبل از خرید ups، به این استاندارد برای عملکرد خروجی توجه داشته باشید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله انواع توپولوژی و تکنولوژی UPS را توصیف می‌کنیم، کاربردهای عملی هر کدام را ارائه می‌کنیم و مزایا و معایب آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم. با این دانش، می‌توانید در مورد بهترین نوع تکنولوژی و توپولوژی UPS برای برنامه خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

مرکز نامیرا نیرو با تضمین قیمت، ضمانت کیفیت برتر محصولات، مشاوره تخصصی رایگان و ارائه بهینه ترین راهکار، پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته و گارانتی بدون قید و شرط از بهترین مراکز ارائه خدمات در این زمینه به شمار می‌رود.

1. آفلاین

دستگاه یو پی اس آفلاین خود دارای انواع متفاوتی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به Ferro standby، نوع  Offline standby و لاین اینتراکتیو اشاره کرد. در ادامه به معرفی هر یک از این موارد می‌پردازیم‌.

یو پی اس استندبای

UPS های آماده به کار معمولاً برای محافظت از بارهای فردی مانند رایانه های رومیزی استفاده می شوند. همانطور که در بلوک دیاگرام شکل 1 نشان داده شده است، سوئیچ انتقال طوری تنظیم شده است که ورودی AC را به عنوان منبع تغذیه انتخاب کند (مسیر خط جامد)، و در صورت خرابی منبع اولیه، به باتری / اینورتر 5 به عنوان منبع پشتیبان سوئیچ می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، سوئیچ انتقال باید کار کند تا بار را به منبع تغذیه پشتیبان باتری / اینورتر (مسیر چین) تغییر دهد. اینورتر تنها زمانی شروع به کار می کند که برق قطع شود، از این رو نام آن “استاندبای” است.

هزینه کم، اندازه کوچک، شکل موج خروجی غیر سینوسی و راندمان بالا از ویژگی های معمول این نوع یو پی اس است. برخی از یو پی اس های آماده به کار نیز کاهش نویز و فیلتراسیون نویز الکتریکی را ارائه می دهند.

تکنولوژی استندبای یو پی اس

عملکرد خروجی:

از آنجایی که یک یو پی اس آماده به کار فاقد مداری برای تنظیم ولتاژ یا فرکانس خروجی در حالت عادی است، وابستگی ورودی به عنوان وابستگی به ولتاژ و فرکانس (VFD) طبقه بندی می شود. از آنجا که ولتاژ ورودی AC سینوسی را در حالت عادی به بار منتقل می کند و معمولاً از یک اینورتر موج مربعی یا پله ای در حالت انرژی ذخیره شده استفاده می کند، شکل موج های خروجی به عنوان SY طبقه بندی می شود. زیرا تشخیص قطعی برق، حرکت سوئیچ انتقال و روشن کردن اینورتر معمولاً تقریباً 10 میلی‌ثانیه طول می‌کشد. و از آنجایی که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی تحمل نمی کند، عملکرد خروجی پویا به عنوان 33 طبقه بندی می شود. عملکرد کامل خروجی به صورت VFD-SY-33 خلاصه می شود.

Ferro standby: (فرو استندبای)

دستگاه‌های Ferro standby به یو پی اس‌های آماده به کار معروف هستند که برای کاربردهای انفرادی از جمله رایانه‌های رومیزی به کار گرفته می‌شوند. بر اساس آنچه که در تصویر نشان داده شده، کلید انتقال تنظیم شده تا ورودی برق متناوب و یا (AC) را به عنوان منبع تغذیه انتخاب کند و در صورتی که منبع اصلی خراب شود، اینورتر 5 به عنوان پشتیبان تغییر پیدا خواهد کرد.

زمانی که این اتفاق رخ دهد، کلید انتقال باید وارد عمل شده تا بتواند بار را به منبع تغذیه پشتیبان باتری و یا اینورتر انتقال دهد. لازم است بدانید که اینورتر تنها به هنگام قطع شدن برق فعال می‌شود. از جمله ویژگی‌های این نوع دستگاه یو پی اس می‌توان به قیمت پایین، اندازه و ابعاد کوچک‌تر، موج خروجی غیر سینوسی و البته بازده بالا اشاره کرد. برخی از این انواع دستگاه‌های یو پی اس همچنین محافظت بالایی در برابر افت ولتاژ و فیلتراسیون نویز الکتریکی را تامین می‌کنند.

Offline standby: (آفلاین استندبای)

یکی دیگر از انواع توپولوژی یو پی اس به آفلاین استندبای معروف است. این نوع توپولوژی عمدتا برای تغذیه کامپیوتر به کار برده می‌شود، بر اساس آنچه که در تصویر به نمایش گذاشته شده در شرایط عادی توان از منبع ورودی انتقال داده می‌شود و در زمان خراب شدن منبع و یا افت کردن ولتاژ توان لازم توسط اینورتر و یا باتری تامین می‌شود. در واقع اینورتر تنها زمانی شروع به فعالیت می‌کند که منبع ورودی دچار خرابی شود. می‌توان بیان کرد که توان خروجی این تکنولوژی دارای کیفیت بالایی نبوده و عمدتا در توان‌های کم استفاده می‌شود البته از مزایای آن می‌توان به راندمان بالا و قیمت پایین اشاره کرد. برای آشنایی با نحوه محاسبه توان یو پی اس پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه نمایید.

لاین اینتراکتیو

ups لاین اینتراکتیو، معمولاً برای محافظت از مقادیر کمی از سرورهای مهم و تجهیزات شبکه مرتبط استفاده می شوند. همانطور که در بلوک دیاگرام شکل 2 نشان داده شده است، مبدل باتری به برق AC (اینورتر) همیشه به خروجی UPS متصل است. عملکرد معکوس اینورتر در مواقعی که برق AC ورودی عادی است، شارژ باتری را فراهم می کند.

هنگامی که برق ورودی قطع می شود، سوئیچ انتقال باز می شود و برق از باتری به خروجی یو پی اس می رسد. با اینورتر همیشه روشن و متصل به خروجی، این طراحی فیلتر اضافی را فراهم می‌کند و در مقایسه با توپولوژی UPS آماده به کار، گذر زمان سوئیچینگ را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، طراحی آن معمولاً دارای یک ترانسفورماتور AVR با تغییر ضربه است. این تنظیم ولتاژ را با تنظیم شیرهای ترانسفورماتور با تغییر ولتاژ ورودی اضافه می کند. تنظیم ولتاژ یک ویژگی مهم در شرایط ولتاژ پایین است، در غیر این صورت UPS به باتری منتقل می شود و در نهایت بار را خاموش می کند. این استفاده مکرر از باتری می تواند باعث خرابی زودرس باتری شود. با این حال، اینورتر همچنین می تواند به گونه ای طراحی شود که خرابی آن همچنان اجازه جریان برق از منبع برق ورودی AC به بار را بدهد، که پتانسیل خرابی یک نقطه را از بین می برد و به طور موثر دو مسیر برق مستقل را فراهم می کند.

هزینه کم، اندازه کوچک، شکل موج خروجی سینوسی، راندمان بالا و قابلیت اطمینان بالا همراه با توانایی اصلاح شرایط ولتاژ خط پایین یا بالا، این UPS را به نوع غالب UPS در محدوده توان 0.5-5 کیلو ولت آمپر تبدیل کرده است.

توپولوژی لاین اینتراکتیو یو پی اس

عملکرد خروجی:

از آنجا که یک UPS لاین اینتراکتیو معمولاً شامل یک ترانسفورماتور AVR برای تنظیم ولتاژ خروجی در حالت عادی است، اما نمی تواند فرکانس را تنظیم کند، وابستگی ورودی، مستقل از ولتاژ (VI) طبقه بندی می شود. از آنجا که ولتاژ ورودی AC سینوسی را در حالت عادی به بار منتقل می کند و معمولاً از یک اینورتر موج سینوسی در حالت انرژی ذخیره شده استفاده می کند، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود. زیرا تشخیص قطعی برق، حرکت سوئیچ انتقال و معکوس کردن جریان برق از طریق اینورتر معمولاً تقریباً 10 میلی‌ثانیه طول می‌کشد. و از آنجایی که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی مدیریت می کند، عملکرد خروجی پویا به عنوان 31 طبقه بندی می شود. عملکرد کامل خروجی به صورت VI-SS-31 خلاصه می شود.

2. آنلاین

ups آنلاین نیز دارای دابل کانورژن، دلتا کانورژن و نوع هیبریدی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دابل کانورژن: (double conversion)

یو پی اس و تکنولوژی دابل کانورژن از پرطرفدارترین نوع به شمار می‌روند که به طور کلی برای محافظت از تعداد زیادی سرورهای بحرانی و همچنین تجهیزات ذخیره‌سازی و شبکه مرتبط با آن‌ها به کار برده می‌شود. یو پی اس های دو تبدیلی محبوب ترین نوع بالای 10 کیلو ولت آمپر هستند و معمولاً برای محافظت از مقادیر زیادی از سرورهای حیاتی و تجهیزات ذخیره سازی و شبکه مرتبط استفاده می شوند.

در حالی که انواع یو پی اس های تعاملی آماده به کار و خطی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، دو حالت کار دارند (مانند حالت عادی و باتری)، یو پی اس های تبدیل مضاعف اغلب یک یا دو حالت عادی اضافی دارند. حالت عادی بای پس با راندمان بالا و/یا حالت عادی بای پس PFC با راندمان بالا (تصحیح ضریب توان). بخش‌های فرعی زیر هر حالت عملیاتی را با توجه به جریان توان، ویژگی‌های انتقال و عملکرد خروجی توضیح می‌دهند.

حالت عادی بر روی خط – نمودار بلوک UPS آنلاین تبدیل دوگانه نشان داده شده در شکل 3 شبیه به یک UPS آماده به کار است، با این تفاوت که مسیر برق به بار از طریق یکسو کننده PFC 7 و اینورتر به جای سوئیچ انتقال است. از منبع برق ورودی AC تغذیه می شود. هنگامی که برق ورودی قطع می شود، یکسو کننده خاموش می شود و اینورتر برای تامین بار از باتری برق می گیرد. از آنجایی که مسیر برق تغییر نمی‌کند، هیچ کلیدی کار نمی‌کند، که منجر به قطعی برق در بار نمی‌شود (یعنی زمان انتقال 0 میلی‌ثانیه).

یک یو پی اس دو تبدیلی که در حالت معمولی آنلاین کار می کند عملکرد خروجی الکتریکی تقریبا ایده آلی را ارائه می دهد. جریان سینوسی را از منبع برق ورودی AC می گیرد و اعوجاج کم، دامنه و فرکانس نامی، ولتاژ سینوسی را به بار ارائه می دهد.

تکنولوژی دابل کانورژن یو پی اس حالت عادی

عملکرد خروجی:

از آنجایی که یک یو پی اس آنلاین دوتبدیلی که در حالت عادی بر روی خط کار می کند می تواند هم ولتاژ و هم فرکانس خروجی را تنظیم کند، وابستگی ورودی به عنوان مستقل از ولتاژ و فرکانس (VFI) طبقه بندی می شود. از آنجایی که اینورتر موج سینوسی بار را در هر دو حالت انرژی معمولی و ذخیره شده تغذیه می کند، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود. از آنجایی که اینورتر به طور مداوم در هنگام قطع برق به بار برق می رساند و از آنجا که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی مدیریت می کند، عملکرد خروجی دینامیکی به عنوان 11 طبقه بندی می شود. عملکرد کامل خروجی به صورت VFI-SS-11 خلاصه می شود.

حالت عادی بای پس – بلوک دیاگرام در شکل 4 نشان می دهد که در حالت عادی بای پس، مسیر برق به بار از طریق سوئیچ بای پس استاتیک 8 است، یکسو کننده فقط با توان کم برای شارژ باتری کار می کند و اینورتر در حالت آماده به کار است. این امر کارایی UPS را بهبود می بخشد و عمر مفید آن را افزایش می دهد، به دلیل کاهش گرما و تنش اجزا. هنگامی که برق قطع می شود، کلید بای پس استاتیک باز می شود و اینورتر برای تامین بار از باتری برق می گیرد.

تکنولوژی دابل کانورژن یو پی اس حالت عادی بای پس

عملکرد خروجی:

از آنجایی که یک یو پی اس آنلاین دوتبدیلی که در حالت عادی بای پس کار می کند نمی تواند ولتاژ یا فرکانس خروجی را تنظیم کند، وابستگی ورودی آن به عنوان وابستگی به ولتاژ و فرکانس (VFD) طبقه بندی می شود. از آنجایی که ولتاژ ورودی AC سینوسی را در حالت بای پس معمولی به بار منتقل می کند و اینورتر موج سینوسی در حالت انرژی ذخیره شده استفاده می شود، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود. زیرا تشخیص قطعی برق، باز کردن سوئیچ بای پس استاتیک و راه اندازی اینورتر معمولاً تقریباً 10 میلی ثانیه طول می کشد. و از آنجایی که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی مدیریت می کند، عملکرد خروجی پویا به عنوان 31 طبقه بندی می کند. عملکرد کامل خروجی به صورت VFD-SS-31 خلاصه می شود.

حالت عادی بای پس PFC – مشابه حالت عادی بای پس استاندارد، مسیر برق اولیه در حالت عادی بای پس PFC از طریق مسیر بای پس است. با این حال، همانطور که بلوک دیاگرام در شکل 5 نشان می دهد، اینورتر بر روی خط باقی می ماند تا جریان مورد نیاز را فراهم کند تا اطمینان حاصل شود که منبع برق ورودی AC فقط جریان سینوسی با ضریب توان بالا را می بیند. حالت عادی بای پس PFC با کاهش زمان انتقال به 0 میلی‌ثانیه و ارائه جریان ورودی PFC و در عین حال دستیابی به کارایی تقریباً مشابه، اشکالات اولیه حالت عادی بای پس استاندارد را از بین می‌برد.

تکنولوژی دابل کانورژن یو پی اس حالت عادی بای پس pfc

عملکرد خروجی:

هنگامی که در حالت عادی بای پس PFC است، عملکرد خروجی مشابه حالت معمولی بای پس استاندارد است با این تفاوت که، به دلیل اینکه اینورتر همیشه در حال کار است، در جریان قطع برق، برق به بار قطع نمی شود. بنابراین، عملکرد خروجی به عنوان VFD-SS-11 طبقه بندی می شود.

دلتا کانورژن: (delta conversion)

از دیگر انواع تکنولوژی یو پی اس می‌توان به دلتا کانورژن اشاره کرد. تبدیل دلتا یک فناوری بالغ است که برای ارائه راندمان آنلاین بالاتر از تبدیل مضاعف ابداع شده است. دارای سه حالت کار شامل حالت معمولی آنلاین، حالت عادی بای پس و حالت باتری است. بخش‌های فرعی زیر هر حالت عملیاتی را با توجه به جریان توان، ویژگی‌های انتقال و عملکرد خروجی توضیح می‌دهند.

حالت معمولی آنلاین – بلوک دیاگرام برای یک UPS آنلاین تبدیل دلتا در حالت عادی در شکل 6 نشان داده شده است. مشابه یک UPS آنلاین با تبدیل دوگانه، در حالت عادی، UPS تبدیل دلتا بر روی خط همیشه دارای مبدل اصلی که ولتاژ بار را تامین می کند. با این حال، مبدل دلتا اضافی نیز قدرت را به بار منتقل می کند. در شرایط خرابی AC یا اختلالات ولتاژ، این طراحی رفتاری مشابه یک UPS آنلاین دوتایی از خود نشان می‌دهد.

تکنولوژی دلتا کانورژن یو پی اس حالت عادی

یک راه ساده برای درک تبدیل دلتا، در نظر گرفتن انرژی مورد نیاز برای تحویل بسته از طبقه 4 به طبقه 5 ساختمان است که در شکل 7 نشان داده شده است. بین نقطه شروع و پایان. یو پی اس آنلاین دوتایی برق را به باتری و دوباره برمی گرداند در حالی که مبدل دلتا اجزای برق را از ورودی به خروجی منتقل می کند.

مقایسه دابل کانوژن و دلتا کانورژن یو پی اس

عملکرد خروجی:

از آنجا که یک UPS آنلاین تبدیل مثلث از مبدل مثلث برای تنظیم ولتاژ خروجی در حالت عادی استفاده می کند، اما نمی تواند فرکانس را تنظیم کند، وابستگی ورودی به عنوان مستقل از ولتاژ (VI) طبقه بندی می شود. از آنجا که مبدل دلتا ولتاژ سینوسی را به بار در حالت عادی تامین می کند و مبدل اصلی موج سینوسی در حالت انرژی ذخیره شده استفاده می شود، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود.

از آنجایی که اینورتر در هنگام قطع برق به طور پیوسته برق بار را تامین می کند و از آنجا که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی مدیریت می کند، عملکرد خروجی دینامیکی، به صورت 11 طبقه بندی می شود. عملکرد خروجی کامل به صورت VI-SS-11 خلاصه می شود.

حالت عادی بای پس – بلوک دیاگرام در شکل 8 نشان می دهد که در حالت عادی بای پس، مسیر برق به بار از طریق سوئیچ بای پس استاتیک است، مبدل اصلی برای شارژ باتری فقط با توان کم کار می کند و مبدل مثلث در حالت آماده به کار است. این امر کارایی UPS را بهبود می بخشد و عمر مفید آن را افزایش می دهد، به دلیل کاهش گرما و تنش اجزا. هنگامی که برق قطع می شود، کلید بای پس استاتیک باز می شود و مبدل اصلی برای تامین بار از باتری برق می گیرد.

تکنولوژی دلتا کانورژن یو پی اس حالت عادی بای پس

عملکرد خروجی:

از آنجایی که یک یو پی اس آنلاین تبدیل دلتا که در حالت عادی بای پس کار می کند نمی تواند ولتاژ یا فرکانس خروجی را تنظیم کند، وابستگی ورودی آن به عنوان وابستگی به ولتاژ و فرکانس (VFD) طبقه بندی می شود. از آنجایی که ولتاژ ورودی AC سینوسی را در حالت بای پس معمولی به بار منتقل می کند و مبدل اصلی موج سینوسی در حالت انرژی ذخیره شده استفاده می شود، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود.

از آنجایی که تشخیص قطعی برق، باز کردن سوئیچ بای پس استاتیک و راه اندازی مبدل اصلی معمولاً تقریباً 10 میلی ثانیه طول می کشد (و چون مبدل اصلی بارهای مرحله را به خوبی مدیریت می کند)، عملکرد خروجی پویا به عنوان 31 طبقه بندی می شود. خروجی کامل عملکرد به صورت VFD-SS-31 خلاصه می شود

هیبریدی (ترکیبی):

انواع توپولوژی یو پی اس دیگری نیز وجود دارد که فناوری تقریبا جدیدی هستند و با هدف ارائه بیشترین تراکم تبدیل دوگانه تولید و طراحی شده‌اند. تبدیل ترکیبی یک فناوری نسبتاً جدید است که برای ارائه چگالی بالاتر نسبت به تبدیل مضاعف در حالی که عملکرد الکتریکی مشابهی را ارائه می دهد. برای محافظت از مقادیر کمی از سرورهای حساس و تجهیزات شبکه مرتبط در محیط های لبه متراکم ایده آل است.

دارای سه حالت کار شامل حالت معمولی آنلاین، حالت عادی بای پس و حالت باتری است. بخش‌های فرعی زیر هر حالت عملیاتی را با توجه به جریان توان، ویژگی‌های انتقال و عملکرد خروجی توضیح می‌دهند.

حالت عادی بر روی خط – نمودار بلوک تبدیل هیبریدی نشان داده شده در شکل 9 شبیه یک UPS آنلاین دوتبدی است، با این تفاوت که مسیر برق به بار از طریق یک مبدل هیبریدی (یعنی یکسو کننده و اینورتر یکپارچه) به جای یک تبدیل می شود. یکسو کننده و اینورتر مجزا این طراحی یکپارچه تنظیم ولتاژ را فراهم می کند، اما قابلیت تنظیم فرکانس را به نفع کاهش کمیت اجزاء کاهش می دهد.

هنگامی که برق ورودی قطع می شود، بخش یکسو کننده مبدل هیبریدی خاموش می شود و اینورتر برای تامین بار از باتری برق می گیرد. از آنجایی که مسیر برق تغییر نمی‌کند، هیچ کلیدی کار نمی‌کند، که منجر به قطعی برق در بار نمی‌شود (یعنی زمان انتقال 0 میلی‌ثانیه).

به جز عدم تنظیم فرکانس، یک یو پی اس تبدیل هیبریدی که در حالت عادی بر روی خط کار می کند عملکرد خروجی الکتریکی تقریبا ایده آلی را ارائه می دهد. جریان سینوسی را از منبع برق ورودی AC می گیرد و اعوجاج کم، دامنه اسمی و ولتاژ سینوسی را به بار ارائه می دهد.

تکنولوژی هیبرید کانورژن یو پی اس حالت عادی

عملکرد خروجی:

از آنجا که یک یو پی اس آنلاین تبدیل هیبریدی از یک مبدل هیبریدی برای تنظیم ولتاژ خروجی در حالت عادی استفاده می کند، اما نمی تواند فرکانس را تنظیم کند، وابستگی ورودی به عنوان مستقل از ولتاژ (VI) طبقه بندی می شود. از آنجایی که مبدل هیبریدی ولتاژ سینوسی را به بار در حالت های انرژی معمولی و ذخیره شده تامین می کند، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود. از آنجایی که اینورتر در هنگام قطع برق به طور پیوسته برق بار را تامین می کند و از آنجا که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی مدیریت می کند، عملکرد خروجی دینامیکی به صورت 11 طبقه بندی می شود. عملکرد خروجی کامل به صورت VI-SS-11 خلاصه می شود.

حالت عادی بای پس – بلوک دیاگرام در شکل 10 نشان می دهد که در حالت عادی بای پس، مسیر برق به بار از طریق سوئیچ بای پس استاتیک است، بخش یکسو کننده مبدل هیبریدی تنها با قدرت کم برای شارژ باتری و حفظ اینورتر کار می کند. آماده برای تغذیه بار این امر کارایی UPS را بهبود می بخشد و عمر مفید آن را افزایش می دهد، به دلیل کاهش گرما و تنش اجزا. هنگامی که برق قطع می شود، کلید بای پس استاتیک باز می شود و اینورتر برای تامین بار از باتری برق می گیرد.

تکنولوژی هیبرید کانورژن یو پی اس حالت عادی بای پس

عملکرد خروجی:

از آنجا که یک یو پی اس آنلاین تبدیل هیبریدی که در حالت عادی بای پس کار می کند نمی تواند ولتاژ یا فرکانس خروجی را تنظیم کند، وابستگی ورودی آن به عنوان وابستگی به ولتاژ و فرکانس (VFD) طبقه بندی می شود. از آنجایی که ولتاژ ورودی AC سینوسی را در حالت عادی به بار منتقل می کند و اینورتر موج سینوسی در حالت انرژی ذخیره شده استفاده می شود، شکل موج های خروجی به عنوان SS طبقه بندی می شود. زیرا تشخیص قطعی برق، باز کردن سوئیچ بای پس استاتیک و راه اندازی اینورتر معمولاً تقریباً 10 میلی ثانیه طول می کشد. و از آنجایی که اینورتر بارهای پله ای را به خوبی مدیریت می کند، عملکرد خروجی پویا به عنوان 31 طبقه بندی می شود. عملکرد کامل خروجی به صورت VFD-SS-31 خلاصه می شود.

جدول 3 خصوصیات اصلی پنج نوع UPS مورد بحث در این مقاله را خلاصه می کند. برخی از ویژگی های یک UPS، مانند کارایی، با انتخاب نوع UPS تعیین می شود. از آنجایی که اجرا و کیفیت ساخت به شدت بر ویژگی هایی مانند قابلیت اطمینان تأثیر می گذارد، این عوامل باید علاوه بر این ویژگی های طراحی ارزیابی شوند.

خصوصیت اصلی 5 نوع یو پی اس از نظر تکنولوژی

استفاده از انواع تکنولوژی و توپولوژی یو پی اس در صنعت

ارائه محصولات صنعت UPS در طول زمان تکامل یافته است و بسیاری از این طرح ها را شامل می شود. انواع مختلف یو پی اس دارای ویژگی هایی هستند که سبب کاربرد دستگاه یو پی اس در موارد مختلف می‌شود و خط تولید APC توسط اشنایدر الکتریک این تنوع را همانطور که در جدول 4 نشان داده شده است منعکس می کند. بهینه سازی بهره وری انرژی نیز نقش زیادی در طراحی UPS ایفا کرده است. به عنوان مثال، اکثر سیستم های یو پی اس ترانسفورماتورهای داخلی را که در طراحی های قبلی وجود داشتند، شامل نمی شوند.

 این تکامل باعث افزایش کارایی و کاهش وزن، اندازه و مصرف مواد خام سیستم‌های UPS شده است. حالت عادی بای پس نمونه دیگری از بهینه سازی بهره وری انرژی است، اما با برخی معاوضه های هزینه و سود همراه است. در مقایسه با حالت عادی بای پس استاندارد، حالت عادی بای پس PFC می تواند با کاهش زمان انتقال به 0 میلی ثانیه، بازده انرژی بالایی را به دست آورد.

محدودیت مزایا انواع توپولوژی یو پی اس

ویژگی های یو پی اس ها از نظر تکنولوژی و توپولوژی مختلف در جدول

جدول زیر ویژگی‌های انواع تکنولوژی‌های دستگاه یو پی اس را که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، بیان می‌کند.

ویژگی های ups از نظر تکنولوژی و توپولوژی

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر این بود که شما را با انواع توپولوژی‌های دستگاه یو پی اس آشنا کنیم. دستگاه یو پی اس به طور کلی به دو حالت آنلاین و آفلاین تولید می‌شود که هر یک دارای انواع تکنولوژی‌ها است که در این مقاله سعی کردیم به آن‌ها اشاره کنیم. با دقت به این نوع تکنولوژی‌ها در زمان خرید یو پی اس می‌توانید نوعی را انتخاب کنید که برای کسب‌وکار شما مناسب و کاربردی باشد.

در صورت تمایل به دریافت هر نوع خدمات در این زمینه می‌توانید از کارشناسان مرکز نامیرا نیرو کمک بگیرید. تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان ها، ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس نگهداری و تعمیرات سیستم های برق اضطراری، دارای نمایندگی‌های فعال در کلان شهر های ایران جهت توزیع محصولات و ارائه خدمات از مزایای این مرکز به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *