باتری, یو پی اس

راهنمای خرید ups و باتری یو پی اس

راهنمای خرید یو پی اس و باتری یو پی اس

یو پی اس دستگاهی است که موجب ذخیره انرژی در باتری شده و به هنگام قطع شدن برق، نیروی مورد نیاز برای کار کردن دستگاه‌های الکتریکی را فراهم می‌کند. این دستگاه علاوه بر اینکه نیروی لازم را فراهم می‌کند، نقش محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی را نیز دارد، چرا که از تاثیرات منفی بر روی این تجهیزات در زمان نوسانات و قطعی‌های مکرر برق جلوگیری می‌کند.

وجود یک دستگاه یو پی اس برای تمامی شرکت‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و یا حتی در منازل نیز بسیار ضروری و مهم است. اما به دلیل اینکه امروزه انواع مختلفی از این دستگاه‌ها با ظرفیت‌ها متفاوت در بازار وجود دارند، انتخاب یک دستگاه مناسب که بتواند انرژی مورد نیاز را تامین کند، کار دشواری است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به منظور ارائه بهترین مطالب و نکات در این زمینه به راهنمای خرید یو پی اس و باتری یو پی اس بپردازیم.

راهنمای خرید یو پی اس

شاید برای شما نیز سوال باشد که چطور یو پی اس بخریم؟ و یا اینکه دستگاه یو پی اس مورد نظر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در واقع انتخاب یک دستگاه یو پی اس مناسب که بتواند نیازهای تجهیزات شما را تامین کند بسیار حائز اهمیت است.

به همین دلیل در ادامه شما را با نکات مهمی تحت عنوان راهنمای خرید این دستگاه ارائه خواهیم داد که علاوه بر اینکه در هزینه صرفه‌جویی کنید، دستگاه پربازده‌تری نیز خریداری کنید.

● لیست همه دستگاه‌ها

با فهرست کردن تمام دستگاه‌هایی که قصد دارید به UPS متصل شوید، شروع کنید. این می تواند شامل رایانه‌ها، مانیتورها، سرورها، تجهیزات شبکه و هر دستگاه الکترونیکی حیاتی دیگری باشد.

● در نظر گرفتن وسایل مصرفی و پیش بینی زمینه فنی مورد نیاز

در این مرحله شما باید مصرف کننده‌ها را از اینکه چه نوع بار مصرفی (خطی یا غیرخطی و …) هستند، دسته‌بندی کنید و این‌ کار موجب می‌شود که مصرف کننده‌ها با بار سلفی را با دیگر تجهیزات شبکه به یک دستگاه یو پی اس وصل نکنید‌. البته علاوه بر این، دسته‌بندی می‌تواند از نظر محل استقرار دستگاه‌ها انجام شود.

اگر دستگاه‌ها از یکدیگر دور باشند برای هر یک از مصرف‌ کننده‌های نزدیک به هم باید یک دستگاه یو پی اس در نظر گرفت اما اگر مصرف کننده‌ها نزدیک هم قرار گرفته باشند شما می‌توانید تنها یک دستگاه یو پی اس با توان بالاتر و بیشتر برای تمامی آن‌ها در نظر بگیرید که این مورد به معماری یو پی اس بستگی دارد.

همچنین باید دقت کنید که هر یک تجهیزات مورد نظر شما به چه میزان توان نیاز دارد. برای مثال اگر قصد داشته باشید برای دستگاه‌های تکثیر سیستم ups داشته باشید باید توجه کنید که توان اولیه‌ای که برای این سیکل نیاز دارید بیشتر از توان مصرفی است که بر روی لیبل دستگاه مشاهده می‌کنید.

● تعیین میزان مصرف برق هر دستگاه

مصرف برق (معمولاً بر حسب وات) برای هر دستگاه را بررسی کنید. این اطلاعات معمولاً در آداپتور برق دستگاه، برچسب یا در دفترچه راهنمای کاربر یافت می شود. مصرف برق همه دستگاه‌ها را جمع کنید تا کل برق مورد نیاز را به‌دست آورید. این حداقل قدرتی است که یو پی اس شما باید داشته باشد.

● توجه به عامل گسترش در آینده

شما باید طرح‌های توسعه آینده را نیز در نظر بگیرید. در واقع عاقلانه است که هنگام انتخاب یک یو پی اس، توسعه آینده را در نظر بگیرید. یک حاشیه اضافی (معمولاً 20-25٪) به برق مورد نیاز محاسبه شده خود اضافه کنید تا دستگاه‌های اضافی یا افزایش مصرف برق در آینده را در خود جای دهید.

مجموع VA مورد نیاز = VA مورد نیاز x 1.25

با استفاده از مثال قبلی:

مجموع VA مورد نیاز = 1000 VA x 1.25 = 1250 VA

● انتخاب فناوری مد نظر

دستگاه یو پی اس دارای انواع و فناوری‌های مختلفی است. تقسیم‌بندی انواع تکنولوژی یو پی اس در واقع به صورت زیر انجام می‌شود:

آنلاین، لاین اینترکتیو و یا آفلاین

تک فاز، سه فاز و یا سه به تک بودن

تاور یا رک مونت

ترانس لس یا ترانس بیس

دقت کنید که شما باید با توجه به کاربردی که قصد دارید از این دستگاه داشته باشید باید یکی از انواعی که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را انتخاب کنید. به عنوان مثال در صورتی که قصد دارید از دستگاه ups برای توان‌ها کم استفاده کنید، یو پی اس آفلاین و یا ups لاین اینتراکتیو می‌توانند گزینه مناسب‌تری باشند که البته قیمت کمتری نیز دارند. اما برای توان‌های بسیار بالا یو پی اس آنلاین می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

● امکان تنظیم پارامترها

از دیگر مهم‌ترین نکات که در راهنمای خرید دستگاه ups مطرح می‌شود، توجه به قابلیت تنظیم پارامترهای این دستگاه است. در واقع دستگاه‌های یو پی اس به انواع مختلفی از پارامترها مجهز شده‌اند که به منظور داشتن عملکرد صحیح باید به درستی آن‌ها را تنظیم‌ کنید‌‌. این تنظیمات گاهی باید توسط خود کارخانه و گاهی توسط خود کاربرد انجام شوند. توصیه می‌شود اقدام به تهیه دستگاهی کنید که بتوانید خود پارامترهای آن را تنظیم و به راحتی تمامی تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید.

● در نظر گرفتن توان مورد نیاز و توان مصرفی یو پی اس

نکته مهم دیگر در زمینه راهنمای خرید یو پی اس این است که توان مورد نیاز و مصرفی یو پی اس را در نظر بگیرید. به همین دلیل باید توان هر یک از تجهیزات مورد نظر را محاسبه کرده و در نهایت با یکدیگر جمع‌آوری کنید و اقدام به محاسبه توان یو پی اس بپردازید. لازم به ذکر است که توان مصرفی هر کدام از دستگاه‌ها با وات مشخص شده و معمولا بر روی تمامی تجهیزات نوشته می‌شود. توجه کنید که توان دستگاه یو پی اس مورد نظر شما باید از مجموع توان‌ تجهیزاتی که محاسبه نمودید، بیشتر باشد.

● در نظر گرفتن ضریب قدرت

در نظر گرفتن ضریب توان دستگاه یو پی اس و بازدهی آن از دیگر نکات مهم راهنمای خرید یو پی اس به شمار می‌رود. اکثر سیستم‌های یو پی اس با ضریب توان، معمولاً بین 0.6 تا 0.9 درجه‌بندی می‌شوند. ضریب توان نسبت توان واقعی (وات) به توان ظاهری (ولت آمپر) است. برای اطمینان از اینکه یو پی اس شما می‌تواند بار را تحمل کند، کل برق مصرفی را بر ضریب توان تقسیم کنید:

VA مورد نیاز = مجموع ضریب توان / توان مصرفی (W)

به عنوان مثال، اگر کل مصرف برق شما 800 وات است و UPS شما دارای ضریب توان 0.8 است:

VA مورد نیاز = 800W/0.8=1000VA

● اهمیت به قابلیت داخلی یا خارجی بودن باتری

برای توان‌های بالا بهتر است از باتری‌های خارجی استفاده کنید. برای توان‌های پایین نیز توصیه می‌شود به منظور کاهش فضای اشغالی باتری‌های داخلی را به کار ببرید.

● زمان روشن شدن یو پی اس

دستگاه‌های یو پی اس بسته به نوعی که دارند ممکن است چند میلی ثانیه یا بیشتر برای روشن شدن تاخیری داشته باشند. در این حالت ممکن است از زمانی که برق قطع تا زمانی که روشن شود، دستگاه ups شما ریست شود. برخی از انواع دستگاه یو پی اس نیز وجود دارند ‌که هیچ تاخیری برای روشن شدن ندارند. بنابراین باید با دقت به نوع کاربردتان این زمان اندک را نیز در نظر بگیرید.

در صورتی که در این مورد نیاز به دریافت راهنمایی بیشتری هستید می‌توانید با کارشناسان مرکز نامیرا نیرو در ارتباط باشید. تضمین قیمت یو پی اس، ضمانت کیفیت برتر محصولات و مشاوره تخصصی رایگان و ارائه بهینه ترین راهکار از مهم‌ترین مزایای این مرکز است.

راهنمای خرید یو پی اس

راهنمای خرید باتری یو پی اس

دستگاه یو پی اس دارای مزایای بسیار زیادی است و می‌تواند بهترین انتخاب برای محافظت از تجهیزات الکتریکی شما در برابر نوسان یا مشکلات برق باشد. اما دقت کنید که برای اینکه بهترین نوع دستگاه را انتخاب کنید باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین این پارامترها که با توجه به راهنمای خرید سیستم ups باید به آن توجه کنید، باتری آن است.

در ادامه قصد داریم نکات مهمی در زمینه راهنمای خرید باتری یو پی اس مناسب برای شما شرح دهیم‌.

● نوع باتری

در ابتدا لازم به ذکر است که نوع و توان دستگاهی که انتخاب می‌کنید مشخص می‌کند که شما به چه تعداد و یا چه نوع باتری نیاز خواهید داشت. برای مثال دستگاه یو پی اس 10kva تکفاز آنلاین، 16 یا 20 باتری باید به آن متصل شود. به طور کلی برای منبع تغذیه دستگاه ups به دلیل داشتن مقاومت داخلی کم باتری، قدرت خاص، تخلیه کم و همچنین هزینه پایین نوع باتری vrla یعنی (VRLA AGM) معمولا استفاده می‌شود. این نوع باتری‌ها دارای سرعت شارژ بالایی بوده و می‌توانند جریان مناسب را طی مدت زمان کم یا زیاد در اختیار شما قرار دهند.

● توجه به مشخصات فیزیکی

نکته مهم دیگر در راهنمای خرید باتری یو پی اس، توجه به مشخصات فیزیکی آن است. ابعاد و حجم باتری از جمله عواملی هستند که موجب ایجاد محدودیت در زمینه فضای کابینت باتری و البته دسترسی و چیدمان آن می‌شود. وزن باتری نیز از دیگر ویژگی‌های مهم است که نباید عامل محدودیت باشد.

● توجه به فاکتورهای محیطی

رطوبت، دمای محل سیستم و تاثیرات زیست محیطی از عوامل مهم محیطی هستند که توجه به آن نیز ضروری است. در زمان تهیه، متوسط دما، حداقل و حداکثر آن توجه کنید. برای مکان‌هایی که دارای رطوبت هستند معمولا پوشش Epoxy عملکرد بهتری دارند. همچنین با توجه به برخی محیط‌های دارای مواد خاص و یا تاثیر گازها متصاعد از باتری، استفاده از برخی انواع باتری‌های خاص اجتناب ناپذیر بوده و بهتر است در این محیط‌ها از باتری‌های SEALED استفاده شود.

● ظرفیت

عامل بسیار مهم دیگر در راهنمای خرید باتری یو پی اس مناسب دقت به ظرفیت آن است. دقت کنید که ظرفیت باتری بر حسب آمپر ساعت و بر اساس بکاپ تایم مورد نظر انتخاب می‌شود. در صورتی که بکاپ کوتاه مورد نظر باشد باتری‌های 9 آمپر انتخاب می‌شوند که به آن‌ها باتری داخلی می‌گویند و اگر باتری با ظرفیت بیشتر مورد نیاز باشد، باتری که به نام باتری خارجی معروف است، انتخاب خواهد شد.

به طور کلی ظرفیت باتری میزان پشتیبانی را مشخص می‌کند و ظرفیت بیشتر به این معنی است که شما می‌توانید سیستم‌های خود را برای مدت زمان بیشتری روشن نگه‌دارید. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید تجهیزات منزل خود را به سیستم یو پی اس وصل کنید ظرفیت اهمیت نداشته اما اگر قصد دارید این سیستم را در کارخانه و یا شرکت بزرگی به کار ببرید که به تعداد زیادی از دستگاه‌ها مجهز است باید باتری مورد پشتیبانی بالایی داشته باشد.

● توجه به محدودیت های مربوط به شارژ و دشارژ

از دیگر ویژگی‌های باتری یو پی اس که عامل مهمی برای انتخاب باتری مناسب است، بازده شارژ و دشارژ بوده که در محیط‌هایی که منبع انرژی کم اما امکان استفاده از باتری بیشتر است، اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. همچنین باید دقت کنید که تمامی باتری‌های دارای قابلیت شارژ برای شارژ مجدد دارای محدودیت و مشکلاتی هستند که باید پیش از خرید این نکته را نیز مورد نظر بگیرید.

● فضای موجود

شما باید باتری را انتخاب کنید که مناسب، جمع‌وجور و کارآمد باشد و بتواند فضای مهم محل کار یا مرکز داده را به درستی ذخیره کند. انتخاب کابین باتری ups مناسب محل نصب و گنجایش باتری‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی داشته که در این مرحله همچنین می‌توان تابلو برق DC شامل فیوزهای DC اتصال باتری‌های به یو پی اس را در نظر گرفت.

پس از آن باید سطح مقطع کابل اتصالات سیستم یو پی اس نیز مشخص شود. لازم به ذکر است بهتر است برای سیستم‌های یوپی اس تابلو برق AC در نظر گرفته شود که به تابلو برق Change Over گفته می شود و نقش محافظت و کلید قطع و وصل ورودی و خروجی یو پی اس و همچنین بای پس کردن یو پی اس در صورت نیاز به تعمیرات و سرویس را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین می توان خروجی یو پی اس را به وسیله چند کلید با توان‌های پایین‌تر برای مصرف کننده‌ها توزیع کرد به نحوی که قابل مدیریت باشند.

● زمان پشتیبان گیری

در صورت تمایل به داشتن دستگاه یو پی اس باید این موضوع مهم را در نظر بگیرید که اگر مشکلی در مصرف برق داشته باشید قصد دارید با باتری کار کنید؟ آیا تمایل دارید دستگاه‌های خود را به هنگام مشکل و قطع شدن برق روشن نگه‌دارید؟ بنابراین شما باید زمان استفاده از سیستم‌ها هنگام قطعی برق را نیز در نظر بگیرید. زمان استفاده در اصل زمانی است که می‌تواند دستگاه‌های وصل شده به یو پی اس را در زمان قطع شدن برق پشتیبانی کند. این زمان در واقع همان بکاپ بوده و حداقل زمان بکاپ زمانی است که برای خاموش کردن مناسب و اصولی تجهیزات نیازمند خواهید بود‌.

برای دریافت راهنمایی در این زمینه و خرید باتری ups با کارشناسان نامیرانیرو در ارتباط باشید. گارانتی بدون قید و شرط، تحویل سریع در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها و داشتن نمایندگی‌های فعال در کلان شهرهای ایران جهت توزیع محصولات و ارائه خدمات از مزایای این مرکز است که خرید را برای شما راحت می‌کند.

راهنمای خرید باتری یو پی اس

فاکتور مشترک و مهم در راهنمای خرید یو پی اس و باتری یو پی اس

در این بخش قصد داریم شما را با فاکتورهای مشترک و مهم در راهنمای خرید باتری و دستگاه یو پی اس آشنا کنیم.

● ضمانتنامه

در ابتدا لازم به ذکر است که هر دستگاه فنی و یا برقی باید حتما حداقل یک سال گارانتی داشته باشند، چرا که ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که کاربر هیچ تقصیر در ایجاد آن نداشته باشد. بنابراین در زمان تهیه دستگاه ups باید حتما دقت کنید که محصول مورد نظر شما برگه ضمانت و خدمات پس از فروش معتبر نیز داشته باشد.

● خدمات و پشتیبانی

مهم‌ترین بخش در انتخاب دستگاه یو پی اس این است که شرکت مورد نظر خدمات پس از فروش و گارانتی نیز در اختیار شما قرار دهد. در این راستا شرکت صنایع الکترونیک نامیرا نیرو با کمک کارشناسان حرفه‌ای در نظر دارد که با مشاوره و راهنمایی رایگان علاوه بر ارائه بهترین محصولات از نظر قیمت و کیفیت، بهترین خدمات و پشتیبانی را در اختیار شما قرار دهد.

● قیمت

پس از نکات مهمی که برای راهنمای خرید دستگاه یو پی اس و باتری آن ارائه دادیم اکنون قصد داریم به بخش مهم دیگر و یا همان قیمت اشاره کنیم. در واقع قیمت یک دستگاه با اینکه اهمیت دارد اما برای اینکه بتوانید یک دستگاه مناسب خریداری کنید باید در ابتدا به مشخصات ذکر شده در بخش‌های قبلی توجه کنید.

به عبارتی بهتر برای استفاده از یک دستگاه یو پی اس در مراکز مهم مانند مراکز درمانی و یا بانک‌ها و یا دیگر مکان‌ها جلوگیری از ایجاد ضرر ناشی از نوسانات برق اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با قیمت دارد. به صورت کلی در نظر داشته باشید که قیمت این دستگاه و باتری آن با توجه عوامل مختلفی مشخص می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به زمان شارژدهی، نوع آمپر ساعت، برند سازنده، فناوری‌های استفاده شده و همچنین خدمات پس از فروش اشاره کرد.

سخن پایانی

دستگاه یو پی اس امروزه به یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها تبدیل شده است. در واقع استفاده از این دستگاه‌ موجب شده تا بسیاری از افراد و مراکز بتوانند از خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند‌. به همین دلیل امروزه مراکز و افراد بسیار زیادی برای کاربردهای مختلف اقدام به خرید این دستگاه می‌کنند‌. اما از آن‌جایی که شرکت‌های زیادی در زمینه تولید این دستگاه‌ها فعالیت دارند ممکن است برای بسیاری انتخاب مناسب دشوار باشد.

باتری این دستگاه نیز تاثیر و اهمیت بسیار زیادی دارد و به عبارتی مهم‌ترین بخش این دستگاه به شمار می‌رود که باید به درستی انتخاب شود. به همین دلیل در این مقاله سعی بر این بود که نکات بسیار مهمی در زمینه راهنمای خرید دستگاه یو پی اس و باتری آن را مورد شرح قرار دهیم‌.

در صورت تمایل به دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه و یا خرید این تجهیزات می‌توانید با مرکز نامیرا نیرو در ارتباط باشید. استفاده از ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس نگهداری و تعمیرات سیستم های برق اضطراری و همچنین پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته نیز در این مرکز امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *