یو پی اس

علت خرابی یو پی اس و دلیل سوختن آن چیست؟

علت خرابی یو پی اس و دلیل سوختن آن

زمانی که در مورد ایجاد خرابی در انواع سیستم‌های برق اضطراری از جمله دستگاه یو پی اس صحبت می‌شود، متاسفانه ممکن است با انواع علت خرابی یو پی اس مواجه شوید. خراب شدن دستگاه یو پی اس زمانی است که سیستم عملکرد درستی نداشته باشد و یا اینکه قطع شدن برق، مدت زمان بیشتری از میزان ذخیره‌سازی باتری آن طول بکشد.

این خرابی ممکن است منجر به از دست دادن داده‌های بسیار مهم و حیاتی شود که بر میزان کسب‌وکار شما اثر گذار خواهد بود. بنابراین جلوگیری از ایجاد خرابی در سیستم یو پی اس به منظور حفاظت از کسب‌وکار شما و ضرری که ممکن است به آن وارد کند بسیار ضروری است. با وجود اینکه ممکن است گمان کنید جلوگیری از خراب شدن یو پی اس می‌تواند بسیار پیچیده باشد اما به طرز باورنکردنی این کار بسیار ساده خواهد بود.

با سرویس دوره‌ای و منظم و یا تعمیر و نگهداری که به صورت برنامه‌ریزی شده و منظم انجام می‌شود می‌توانید به طور چشمگیری احتمال از دست دادن بار را کاهش داده و همچنین طول عمر دستگاه را افزایش دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که میانگین زمان بین خرابی‌ها برای دستگاه‌های یو پی اس که سالی دو بار سرویس دوره‌ای را دریافت می‌کنند، بیشتر از 20 برابر بهتر از دستگاه‌هایی است که این نوع سرویس و نگهداری را دریافت نمی‌کنند.

به طور کلی پیشگیری دارای اهمیت بسیار زیادی است و این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید مشکلات احتمالی را پیش از اینکه به مشکلات بزرگ و پرهزینه تبدیل شوند، شناسایی و تعمیر کنید. در ادامه شما را با دلایل خرابی های ups و نحوه جلوگیری از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

دلایل خرابی یو پی اس ها چیست؟

متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار که از یک سیستم یو پی اس استفاده می‌کنند، تنها پس از خراب شدن آن و یا ایجاد یک مشکل در آن و از دست دادن داده‌های مهم خود می‌پرسند که چرا این دستگاه خراب شده است. دقت کنید که با توجه به مشکل ایجاد شده ممکن است چند نوع عامل وجود داشته باشد.

اگر در حال استفاده از زیرساخت‌های قدیمی باشید و یا قصد داشته باشید عمر تجهیزات خود را افزایش دهید، در ادامه به برخی از رایج‌ترین بخش‌های یو پی اس که بیشتر در معرض خرابی هستند و یا به طور کلی از مهم‌ترین دلایل خرابی یو پی اس ها به شمار می‌روند، اشاره می‌کنیم.

● تمام شدن برق یو پی اس

تمام شدن برق یو پی اس نیز می‌تواند موجب خرابی یو پی اس شود. در واقع تنها می‌تواند به مدت زمان محدودی انرژی لازم برای جلوگیری از خاموش شدن دستگاه را تامین کند. برخی اوقات با توجه اندازه بار باتری‌ دستگاه تنها می‌تواند به مدت چند دقیقه شارژ باتری داشته باشد. خرید باتری یو پی اس با کیفیت در عملکرد دستگاه بسیار تاثیرگذار است.

● نگهداری اشتباه از یو پی اس و نظارت نداشتن بر آن ها

سیستم یو پی اس شما به عنوان اولین و مهم‌ترین خط دفاعی در برابر تغییرات و نوسانات برق به شمار می‌رود. در واقع ایمنی کار کردن دستگاه‌های الکترونیکی شما کاملا به برق سالم و بدون مشکل بستگی دارد. این دستگاه کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما می‌کند اما نگهداری اشتباه از آن و نظارت نداشتن بر آن‌ها می‌تواند منجر به خراب شدن شود. در واقع تعداد بسیار زیادی از خرابی‌های دستگاه یو پی اس با نگهداری و سرویس درست و منظم می‌تواند به شدت کاهش یابد.

● عدم بررسی اتصالات

اتصالات ضعیف و نادرست در سیم کشی یو پی اس از جمله رایج‌ترین دلایل خرابی و سوختن یو پی اس است، چرا که اتصالات غیر مستحکم می‌تواند خرابی‌های غیر منتظره و جدی به وجود آورند. بازرسی‌های منظم می‌تواند به شما کمک کند تا اتصالات معیوب و دارای مشکل را پیش از تبدیل به مشکلات جدی پیدا کنید. بازدید سالانه PM به یک تکنسین خدمات آموزش دیده این فرصت را می‌دهد تا از دستگاه یو پی اس و محفظه باتری ups برای اتصالات چفت نشده داخلی که ممکن است به دلیل لغزش‌های ناشی از حرکت ماشین آلات موجود در نزدیک سیستم یو پی اس حاصل می‌شود، بازدید کند.

● فیوزهای سوخته

گاهی اوقات نیز ممکن است یو پی اس به اشتباه در بای پس قرار داده شوند که در نتیجه آن‌ فیوزها منفجر می‌شوند. دقت کنید که فیوزهای یکسو کننده و یا فیوزهای اینورتر نیز ممکن است منفجر شوند.

● اضافه بار

از جمله دیگر دلایل خراب شدن دستگاه یو پس اس همچنین می‌توان به اضافه بار اشاره کرد. در بخش مشخصات فنی دستگاه رتبه‌بندی وجود دارد که وات دستگاه را نشان می‌دهد. این مقادیر نشان دهنده بیشترین میزان واتی است که می‌توانند با خروجی‌های باتری پشتیبان متصل بمانند و با قطع شدن برق نیز به کار خود ادامه دهند. در صورتی که میزان وات مصرفی بسیار بیشتر از میزانی که در نظر گرفته شده باشد، در این صورت باتری توانایی ارائه پشتیبانی‌های لازم را نخواهد داشت و به کل دستگاه می‌تواند آسیب برساند.

● خرابی خازن

خرابی خازن یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل خرابی‌های دستگاه یو پی اس است. خازن به طور کلی دستگاه کاملا ساده‌ای است که انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می‌کند. خازن‌ها در انواع مختلفی از اندازه و نوع تولید می‌شوند و به صورت کلی باید هر 5 الی 7 سال یک‌بار تعویض شود. هر دستگاه یو پی اس معمولی دارای حدود 12 خازن است اما برخی از آن‌ها می‌توانند تعداد بیشتری خازن را در خود داشته باشند.

 از جمله وظایف خازن می‌توان به هموارسازی و فیلتر کردن نوسانات ولتاژ اشاره کرد. با این وجود خازن‌ها ممکن است با گذشت زمان دچار خرابی شوند که می‌توانند به دستگاه یو پی اس نیز ضرر برسانند. بازرسی‌های سالانه می‌توانند به افزایش طول عمر و همچنین بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها کمک کننده باشد و به طور کلی از خراب شدن خازن‌ها جلوگیری شود.

● گرد و غبار به وجود آمده درون دستگاه  و ناکارآمدی فیلترها

فیلترها از دیگر علت خرابی یو پی اس به شمار می‌روند. یک دستگاه یو پی اس ممکن است زمانی که ذرات گرد و غبار و یا مواد اضافی فیلترهای هوا را مسدود کنند، بیش از حد گرم شده و یا خاموش شود. آلاینده‌های به وجود آمده درون آن می‌تواند موجب گرم شدن بیش از حد قطعات شود. از آن‌جایی که تعویض فیلترها بخش ارزان قیمت یک برنامه تعمیر و یا نگهداری از دستگاه یو پی اس به شمار می‌رود باید آن را ماهانه بررسی کرده و در صورت نیاز تغییر دهید. علاوه بر تعویض فیلترها، آن‌ها را در سرویس‌های دوره‌ای نیز بادگیری می‌کنند.

● کار نکردن فن ها

برخی از فن‌های دستگاه یو پی اس ممکن است حتی با استفاده از آن‌ها به مدت 10 سال نیز عملکرد مناسبی داشته باشند اما برخی دیگر نیز ممکن است به مدت کوتاهی پیش از قفل شدن و یا از کار افتادن کار کنند. انواع محدودیت‌های الکتریکی و یا مکانیکی و یا بلبرینگ‌های ساچمه‌ای خشک شده مشکلات متداولی هستند که ممکن است باعث خراب شدن فن و به دنبال آن گرم شدن بیش از اندازه شوند.

● قدیمی بودن یو پی اس

برخی اوقات نیز ممکن است دستگاه یو پی اس به دلیل قدیمی شدن نتواند نیازهای الکترونیکی تجهیزات را به درستی برطرف کند و به همین دلیل نیز ممکن است نیاز به تعمیر و یا به طور کلی تغییر آن شوید که در این زمینه باید حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

● خراب شدن باتری و غیر قابل استفاده بودن باتری

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی های ups می‌تواند به دلیل باتری دستگاه ایجاد شود. باتری در واقع قلب هر دستگاه یو پی اس است و نیاز دارد که به صورت منظم و دوره‌ای بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که توانایی محافظت از سیستم‌های مهم را دارد. صرف نظر از اینکه سن باتری چقدر است باید آن را هر نیم سال به منظور جلوگیری از خرابی، بررسی کنید که این امر می‌تواند با کمک آزمایش امپدانس به منظور ارزیابی عملکرد و شناسایی نقاط ضعف احتمالی انجام شود.

با مشاهده موارد زیر که مربوط به علائم خرابی باتری یو پی اس می‌شوند، می‌توانید متوجه شوید که باتری ups نیاز به تعویض دارند یا خیر:

  • خوانش ولتاژ ضعیفی دریافت خواهید کرد که نشان دهنده مشکل ولتاژ پایین ups است.
  • هشدارهای باتری کمتری دریافت می‌کنید.
  • متوجه تخلیه زود هنگام باتری خواهید شد.

● منابع تغذیه

حتی منابع تغذیه اضافی ممکن است تحت تاثیر نوسانات ولتاژ ورودی قرار گیرند که همین امر موجب ایجاد تنش و گرمای بیش از حد می‌شود. در صورتی که متوجه شدید دستگاه شما به طور پیوسته داغ است ممکن است خراب شدن دستگاه یو پی اس به دلیل قدیمی بودن منبع تغذیه باشد. با این وجود تشخیص منبع تغذیه قدیمی که می‌تواند باعث خراب شدن یو پی اس شود به راحتی قابل تشخیص نیست. شما باید حتما با یک تیم حرفه‌ای ارتباط بگیرید تا به شما کمک کند تا بازرسی را تکمیل کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سیستم را با حالت عادی خود بازگردانید و از خرابی جلوگیری کنید.

● کنتاکتورها

کنتاکتورها در معرض گرد و غبار قرار می‌گیرند که باید به صورت مداوم مورد بازرسی قرار گیرند. گرد و غبار ایجاد شده در کنتاکتورها می‌تواند موجب خرابی دیگر قطعات شده و منجر به تعمیرات پر هزینه و یا خرابی‌های جدی شود. تعمیر و سرویس منظم و انجام بازرسی‌های مداوم می‌تواند به شما برای جلوگیری از این نوع مشکلات کمک کند. با این وجود که قطعات یو پی اس به دلایل مختلفی می‌توانند خراب شوند اما سرمایه‌گذاری برای تعمیر و پیشگیری از خرابی با کمک گرفتن از افراد ماهر می‌تواند از بروز خطر احتمالی جلوگیری کند.

● اتصال زمین یا تداخل الکتریکی نامناسب

از اتصال زمین متناسب با ژنراتور و یا شبکه به دستگاه یو پی اس مطمئن شوید. همچنین از مکانیسم‌های محافظ و فیلتر مناسب به منظور کاهش تداخل الکتریکی استفاده کنید. علاوه بر این ممکن است به انجام بررسی و ارزیابی توان کمک کننده نیاز باشد.

بدین منظور و برای بررسی تمامی موارد بالا می‌توانید از خدمات سرویس‌دهی مرکز نامیرا نیرو کمک بگیرید. مشاوره تخصصی رایگان و ارائه بهینه ترین راهکار و همچنین خدمات بازدید از جمله مزایای این مرکز به شمار می‌رود.

علت سوختن و خرابی یو پی اس

علت سوختن یو پی اس چیست؟

سوختن یو پی اس می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. از جمله علت سوختن یو پی اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● پایان عمر مفید یو پی اس

همان‌طور که می‌دانید هر قطعه دارای عمر مفیدی بوده و با گذشت زمان و استفاده مداوم ممکن است قدرت و کارایی آن کمتر شود. دستگاه یو پی اس نیز می‌تواند پس از گذشت مدتی بسوزد و یا به تعویض نیاز داشته باشد. در صورت به پایان رسیدن عمر مفید آن و سوخته شدن قطعات باید قطعات سوخته را با جدید تعویض کنید.

● جریان‌های خارجی مانند نوسانات برق

از دیگر دلایل سوختن یو پی اس می‌توان به جریان‌های خارجی آن اشاره کرد. ایجاد نوسانات و اختلالات در جریان برق ورودی ممکن است موجب سوختن دستگاه شود. این نوسانات ممکن است به دلایل مشکلات شبکه برق و یا اتصال به تجهیزات غیر متعارف ایجاد شود. بهتر است از سیستم‌های مطابق با نیازهای خود استفاده ‌کنید.

● اتصال مصرف‌کننده‌های غیر‌متعارف

اتصال مصرف کننده‌های غیر متعارف به دستگاه نیز ممکن است منجر به سوختن آن شود. به کار بردن تجهیزات دارای توان بالا و یا بیش از ظرفیت دستگاه میزان جریان بیش از حد در حالت استارت و یا اتصال تجهیزات با مشخصات نامناسب می‌تواند منجر به سوختن سیستم یو پی اس شود که این مورد باید حتما توسط متخصص بررسی شود.

برای رفع این مشکلات می‌توانید از یک شخص ماهر در این زمینه کمک بگیرید. شرکت صنابع الکترونیک نامیرا نیرو با ارائه پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته و با ارائه خدمات بازدید، نصب، سرویس نگهداری و تعمیرات سیستم های برق اضطراری و داشتن نمایندگی های فعال در کلان شهر های ایران جهت توزیع محصولات و ارائه خدمات، بهترین راهکارها را در این زمینه به شما ارائه می‌دهند.

راه جلوگیری از سوختن و خرابی های ups چیست؟

برخی اوقات دستگاه‌های یو پی اس به صورت خودکار با هشدارهای بای پس تغییر می‌کند. این امر معمولا به دلیل مسائل خارجی و یا داخلی و یا بدون هیچ دلیل ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که معمولا در اغلب موارد توسط بای پس ارائه می‌شود نادیده می‌گیریم‌. در این حالت دستگاه توانایی تامین و محافظت از تجهیزات برقی در برابر قطعی برق شهری را از دست می‌دهد.

بنابراین نظارت بر کار دستگاه یو پی اس بسیار ضروری است. شما باید مراقب باتری‌های دستگاه منبع تغذیه بدون وقفه‌ای که استفاده می‌کنید نیز باشید. فیلترهای هوا نیز باید به دقت کنترل شوند. فیلترهای هوای کثیف ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد و یا ضعیف شدن قطعات داخلی دستگاه شود. همچنین مطمئن شوید که دمای مناسب را برای ذخیره‌سازی دستگاه یو پی اس و باتری‌ها حفظ کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که شما را با دلایل خرابی مهم‌ترین دستگاه تامین کننده برق و یا همان دستگاه یو پی اس آشنا کنیم. در نهایت شما با نحوه جلوگیری از ایجاد این خرابی‌ها نیز آشنا شدید. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ایجاد خرابی‌های جدی و جبران‌ناپذیر دستگاه‌های یو پی اس این است که به صورت منظم آن‌ را سرویس کنید.

برای بررسی موارد مطرح شده می‌توانید با کارشناسان نامیرانیرو ارتباط بگیرید. این مرکز دارای گارانتی بدون قید و شرط برای محصولات و خدمات خود است و در شهرهای بزرگ و شهرستان ها بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه می‌دهد. همچنین نامیرا نیرو خود نیز تولید کننده است و فروش یو پی اس را با کیفیت بالا و قیمت مناسب با تحویل سریع انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *